شدیدترین افزایش قیمت نفت پس از تصمیم کاهش تولید اوپک پلاس

در پی تصمیم شب گذشته اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید، قیمت نفت خام برنت روسیه و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا بیش از ۵ درصد افزایش یافت.

پس از آنکه تولیدکنندگان اوپک پلاس به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کردند تولید خود را کاهش خواهند داد، قیمت نفت امروز (دوشنبه) افزایش یافت.

به گزارش سی‌ان‌ان، نفت خام برنت با ۵.۳۱ درصد جهش به ۸۴.۱۳ دلار در هر بشکه رسید. از سوی دیگر، نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۵.۴۸ درصد افزایش به ۷۹.۸۳ دلار رسید که هر دو شدیدترین افزایش قیمت در تقریبا یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

عربستان روز گذشته اعلام کرد در کنار دیگر اعضا یا متحدان سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، «کاهش داوطلبانه» تولید نفت خام خود را آغاز خواهد کرد. خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یکی از مقامات وزارت انرژی عربستان می‌گوید که این کاهش از ماه مه آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

گفته می‌شود این کاهش‌ها بالاتر از کاهش نفتی است که اوپک پلاس در ماه اکتبر اعلام کرد. پاییز امسال، تولیدکنندگان نفت موافقت کردند تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند که بزرگترین کاهش از زمان شروع همه گیری و معادل حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی نفت بود. عربستان اکنون می‌گوید تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه دیگر در روز کاهش خواهد داد.

در همین حال، عراق ۲۱۱ هزار بشکه در روز و امارات ۱۴۴ هزار بشکه در روز از تولید خود خواهد کاست. کویت، الجزایر و عمان نیز تولید خود را به ترتیب ۱۲۸ هزار، ۴۸ هزار و ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

به گفته تحلیلگران، کاهش تولید جمعی ۹ عضو اوپک پلاس در مجموع ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز است. آن‌ها پیش بینی قیمت خود را برای نفت برنت در دسامبر امسال به ۹۵ دلار در هر بشکه افزایش دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
نفت باید بشه بشکه ای ۵۰۰ دلار ۱۰۰۰دلار

فک میکنید اگه این نفت دست امریکا و اروپا بود چقد بما مینداختند؟
بشکه ای ۲۰دلار چون اونا خیرخواه مردمان جهانند... :روشنفکران.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۳:۳۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
ازاینکه سلام من روبه عربستان سعودی رسوندیدازشماسپاسگذارم وای جی سی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
اگر کسی اطلاع داره میشه بگه الان این به ضرر کشور نیست؟چون ما واردات مواد ساخته شده با نفت و فرآورده های رو داریم و مطمعنا وقتی نفت خانم افزایش قیمت داشته باشه مواد ساخته شده هم افزایش قیمت دارند.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۱:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام ودرودخدابرعربستان سعودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
الان دیگه ال صعوده
آخرین اخبار