پرونده ثبت جهانى ميراث ناملموس گلاب‌گيری سنتی ايران به يونسكو ارسال شد

پرونده میراث ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث ناملموس به یونسکو ارسال شد.

معاون میراث فرهنگى کشور از ارسال پرونده میراث فرهنگى ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانى ناملموس به یونسکو خبر داد.

علی دارابی گفت: سنت گلاب‌گیری در ایران با نام پیامبر گرامى اسلام، حضرت محمد (ص) مزین شده است و گل‌های محمدى همه ساله در اردیبهشت ماه چیده و بر اساس و شیوه سنتى گلاب‌گیرى می‌شوند.

وی ادامه داد: گلاب‌گیری سنتی در بسیاری از استان‌هاى کشور به عنوان یک میراث ناملموس فرهنگى، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى ارزشمندى وابسته به این عنصر است.

دارابی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر پرونده گلاب‌گیری سنتی، ایران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نیز به صورت چند ملیتی در سال جاری برای یونسکو ارسال کرده است.

وی تاکید کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهاى تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده، دوباره برای یونسکو ارسال شده است.

دارابی در پایان گفت: این ۳ پرونده برای آذرماه ۱۴۰۳در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگى ناملموس یونسکو دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار