دلایل درگیری نظامی در سودان چیست؟

روسای احزاب مختلف در سودان دلایلی مانند انتقال قدرت به احزاب سیاسی غربگرا را عاملی برای درگیری نظامی اخیر دانستند.

محمد مصطفی، رئیس جنبش آزادی‌بخش مردم سودان در گفتگو با اسپوتنیک تایید کرد که  توافق چارچوبی از احزاب در خصوص انتقال قدرت در این کشور به نیرو‌های غیرنظامی طرفدار غرب و عدم اجماع واقعی بین مقامات نظامی و غیرنظامی در سودان باعث وقوع شورش مسلحانه شد.

در تاریخ ۱۳ آوریل، شبکه‌های تلویزیونی عربی گزارش دادند که نیرو‌های پشتیبانی سریع سودانی واحد‌های خود را در شهر مرو در شمال کشور مستقر کرده است، ارتش از آن‌ها خواست که شهر را ترک کنند. در ۱۵ آوریل، نبرد در سودان بین نیرو‌های واکنش سریع و ارتش آغاز شد.

محمد مصطفی در ادامه گفت: دلایل زیادی برای قیام مسلحانه وجود دارد عجله برای دستیابی به توافق چارچوبی بین مقامات نظامی و غیرنظامی، عدم اجماع واقعی بین آن‌ها در مورد چگونگی ایجاد سیاست داخلی در کشور شاید دلایل اصلی این اتفاق باشد. دولت فعلی به هر طریق ممکن وضعیت را تشدید کرد و نتیجه این شد. تشدید درگیری ممکن است، از جمله، به شکست مکانیسم حل و فصل سه جانبه به ریاست نماینده ویژه سازمان ملل در سودان، فولکر پرز، مرتبط باشد. او فقط برای تصویب قرارداد چارچوب عجله داشت و ترجیح داد چشم خود را بر روی تعدادی از مشکلات حل نشده پیرامون این فرآیند ببندد.

این مسئول سودانی افزود: اتخاذ تدابیری برای تفکیک دو بخش از مؤلفه نظامی - نیرو‌های مسلح و نیرو‌های پشتیبانی سریع - و متعاقباً تفکیک آن‌ها به طرف‌های مختلف چارچوب توافق پس از نزدیک شدن ظاهری فرمانده نیرو‌های پشتیبانی سریع با شورای مرکزی و ائتلاف آزادی، وضعیت را به مرحله انفجاری رسانده است. نیرو‌های خارجی، در وهله اول سازمان ملل، نتوانستند از این انفجار جلوگیری کنند.

فضل الله برمه ناصر، رئیس حزب ملی سودان نیز به اسپوتنیک گفت: در این درگیری، سکوت جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل بسیار تعجب آور است (با این حال) حزب ما از همان ابتدا در تلاش بوده تا با همه طرف‌های درگیر تماس برقرار کند.

برمه ناصر افزود: اما متأسفانه تلفن‌ها برخلاف سلاح‌ها بی صدا هستند و در این مورد سکوت مجامع بین المللی به ویژه سازمان ملل بسیار تعجب آور است. چرا دعوت به صلح نمی‌کنند؟ چرا همسایگان ما، کشور‌های برادر عرب نیز ساکت هستند؟ جمعیت خارطوم ۱۰ میلیون نفر است و جنگ‌های شهری تمام عیار در اینجا در حال وقوع است.

او تاکید کرد جمعیت غیرنظامی پایتخت سودان در معرض خطر بسیار بزرگی قرار داشتند، او از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی خواست که فوراً مداخله کنند چراکه هیچکس نمی‌داند این تشدید تا کجا می‌تواند پیش برود و آیا به یک جنگ داخلی خونین تبدیل خواهد شد یا خیر.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۶:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
عامل غرب توی همچین جریان استفاده از اختلافات داخلی و شعله ور کردن ان به نفع خودش هست و جریان زمانی رخ میدهد که سیاست مداران سودان اکثرشون دنبال منافع شخصی خودشون هستن و نه به فکر مردم که اصطلاحا بهش میگن فساد داخلی که بی شباهت به اوضاع این روزهای ایران خودمون نیست که امیدوارم مسئولین وضعیت سودان ببینن و به خودشون بیان(که بعید به نظر میاد)
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۱:۱۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
کار خودشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۸ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه کشورهای اسلامی و عربی متوجه نقشه های شیطانی غرب نیستند و با دستهای خائن پنهان سعی می کنند نگذارند هیچ کشور اسلامی روی آرامش و امنیت و استقلال و پیشرفت را نبینند، هدف غربی ها این است که در هر کشوری خائنی مثل خانواده پهلوی حاکم باشه که دار و ندار کشور را به جیب غربی ها بریزه یا اینکه با تحریم ها و جنگ های داخلی ووو مردم ذله شده و مجبور به پناه بردن به غرب باشند و غربی ها هم تمام خواسته های ظالمانه خود را بر این کشورها تحمیل نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
غرب همه جا باعث نابودی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
نگفتی کاره آمریکایی هست یاد رفته
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۱:۳۹ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
علت وجود گوریالاهای سودانی در جنگ صدام با ایران چه بود؟ آنهم گارد ویژه ریاست جمهوری. اول شما علت عدم درگیری در سودان که بهشت کودتاچیان است به ما بگو تا علت در گیری در سودان را به شما بگوییم. اذا تخاصم اللصان ضهر المسروق.
Netherlands
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
باید فورا انتخابات برگزار بشه
آخرین اخبار