ماجرای پرواز اولین طیاره در تهران و احمدشاه قاجار + عکس

اولین پرواز انسان با هواپیما توسط برادران رایت بود، اما ۱۰ سال طول کشید تا خلبانی لهستانی اولین هواپیما را بر فراز آسمان ایران به پرواز درآورد.

یکی از روزهای سرد زمستان (چهاردهم دی ماه ۱۲۹۲) و در زمان احمدشاه قاجار نخستین هواپیما در آسمان ایران به پرواز آمد. در آن دوران «کوزمینسکی» خلبان لهستانی اصل قطعات مجزای یک هواپیمای «بلریو ۱۱» را از روسیه و از طریق بندر انزلی به وسیله خودرو به تهران آورد و پس از سرهم کردن آن، نخستین پرواز را بر فراز تهران به انجام داد. اما پرواز این هواپیما بدون حاشیه هم نبود. چون آن دوران در تهران فرودگاهی وجود نداشت و خلبان از روی ناچاری هواپیما را در میدان مشق فرود آورد.


بیشتربخوانید


عکس احمدشاه در روزنامه فرانسوی
ورود نخستین هواپیما یا طیاره به تعبیر آن روزی‌ها به آسمان ایران، آنقدر عجیب بود که احمدشاه قاجار را پس از شنیدن ماجرا وادار کرد تا از آن دیدن کند. بنابراین فردای آن‌ روز شاه هیئتی از درباریان و خدمتگزاران لشکری و کشوری به محل فرود هواپیما رفته و با آن عکس یادگاری گرفت که در روزنامه «ایلوستراسیون» فرانسه هم منتشر شد.

پروازهای نمایشی بر فراز تهران
اما ماجرای هواپیما به همین‌جا ختم نشد با توجه به اینکه حین فرود کمی آسیب دیده بود، توسط خودرو به محله قصر قجر (باغ موزه قصر فعلی) انتقال پیدا کرد و در آنجا توسط تکنسین‌های ارتشی تعمیر شد. پس از تعمیر هواپیما، خلبان لهستانی از مردم پول می‌گرفت و برایشان پروازهای نمایشی انجام می‌داد. این ماجرا حتی در روزنامه ارشاد (از مطبوعات مشهور زمان قاجار) منتشر شد.

احمدشاه قاجار

هواپیمایی که عاقبت خوشی نداشت
 البته نخستین هواپیمایی که شاه قاجار با آن عکس گرفت، پایان خوشی نداشت و در یکی از همان پروازهای نمایشی از فراز تهران به سمت البرز سقوط کرد و بر اساس نوشته روزنامه ارشاد، چند روز بعد قطعات متلاشی شده هواپیما روی ارابه‌ای در کنار خیابان علاءالدوله (فردوسی) به سمت میدان توپخانه حمل شد.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
فک کنم قلعه مرغی فرودگاه بود و الان هست رضا سردار سپه و دربار هم بعد از کنار گذاشتن احمد یک هواپیما در آنجا نشاند و خیلی کشورها نامش هم نمی‌برم هنوز الاغ بهترین وسیله شون بود در اروپا و آمریکا ماشین و غیره تولید میشد دنیای عجیبی است.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
در تعجبم پس چرا نام فرودگاه رو انتخاب کردن و چرا؟ و چرا؟ محل نشست و برخاست هواپیما را فقط فرودگاه نامیدن. در اصل اولین هواپیما در ایران هم برخاست و هم نشست. تا الان خیلیها فکر میکردن در ایران اولین هواپیما فرود آمده مثلا از اروپا به ایران آمده و به خاطر همین فرودگاه نامیدن. در هر صورت ممنونم از نویسنده و گردآورنده این مطلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
پس اون موقع هم این افراد بی هویت غربزده می رفتند با هواپیمای این ها عکس می انداختند. فکر کردم فقط زمان شیخ روحانی بود که چنین آبروریزی ها و تحقیرهایی برای کشور بود.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۳۳ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
شما خودشو ناراحت نکن. بیش از صد سال پیش که اعراب سوار بر شتر از این قبیله به اون قبیله میرفتن و در آسمان پرنده پر نمیزد از گرما. در ایران و تهران هواپیما بود و مردم دلشون خوش بود رو شما ناراحت هستید؟
آخرین اخبار