بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب بختگان قوت گرفت

احتمال بازگشت فلامینگو‌ها با افزایش سطح آب تالاب بختگان وجود دارد.

 عطا پورشیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در حاشیه بازدید از محل زادآوری فلامینگو‌ها در تالاب بختگان با اشاره به احتمال بازگشت این گونه کمیاب حیات وحش به بستر تالاب، اظهار کرد: با توجه به مشاهده پهنه‌های آبی در تالاب بختگان احتمال بازگشت فلامینگو‌های بیشتری به تالاب در پی بارندگی‌های پاییز و زمستان پارسال قوت گرفته است.

او، از جوامع محلی و اعضای‌ی تشکل‌های زیست محیطی خواست تا با مشارکت در پایش مستمر بستر تالاب، محیط بانان و اعضای یگان حفاظت محیط زیست را برای فراهم کردن بستر مناسب زاد آوری فلامینگو‌ها در تالاب بختگان یاری کنند.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: پایش تالاب و دریاچه بختگان از اوایل اسفند ماه پارسال شروع شد و با برنامه ریزی اداره پارک ملی بختگان، به طور منظم کلنی‌های جوجه آور فلامینگو‌ها توسط ماموران اجرایی رصد شدند و پایش هوایی فلامینگو‌ها نیز با پهپاد آغاز شد.

او افزود: از اواخر اسفندماه پارسال فلامینگو‌ها در این تالاب شروع به لانه سازی کرده و در هفته اول فروردین ماه پرندگان بر روی تخم‌ها دیده شدند، این موضوع نویدی مبنی بر افزایش جمعیت فلامینگو‌ها در تالاب بختگان با توجه به افزایش سطح آب و تامین بخشی از حقابه این تالاب می‌دهد.

ظرفیت‌های آبی در تالاب کمجان قابل توجه است/تالاب طشک شرایط مناسبی دارد

مدیر کل محیط زیست فارس که به همراه کارشناسان و محیط با نان و گروه مستند ساز از محل زادآوری فلامینگو‌ها در تالاب بختگان بازدید به عمل آوردند، ادامه داد: ظرفیت‌های آبی در تالاب کمجان نیز قابل توجه است، تالاب طشک نیز به عنوان ذخیره گاه همجوار با تالاب بختگان شرایط مناسبی دارد و وجود این ۲ تالاب در مسیر مهاجرت فلامینگوها، احتمال بازگشت برخی از گونه‌های مهاجر به تالاب بختگان را افزایش داده است، از این رو مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی در رصد و پایش و افزایش مشارکت در حفاظت از گونه‌های حیات وحش در این مناطق بیش از پیش احساس می‌شود.

فلامینگو

این مقام مسئول تصریح کرد: موفقیت جوجه آوری در پرندگان با توجه به شرایط زیستگاه غالبا پایین‌تر از ۵۰ درصد است و بخشی از زادگان پیش از باز شدن تخم‌ها و برخی در دوران جوجگی از بین می‌روند و طبیعت سازگارترین‌ها را انتخاب می‌کند.

 در ادامه این بازدید کارشناسان محیط زیست فارس با رطوبت سنجی تالاب بختگان و ارزیابی ظرفیت‌های آبی محل زادآوری فلامینگو‌ها در این تالاب، موضوع را بررسی کردند و مقرر شد تشکل محلی روستای بستروم نیز که در سال‌های گذشته با اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در حفاظت از این زیستگاه همکاری موثری داشته است برنامه ریزی جامعی برای افزایش حفاظت از تالاب داشته باشند.

 پایش روزانه کلونی‌ها و ثبت و ارسال گزارش جوجه آوری فلامینگو‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان از جمله مواردی است که بر عهده این تشکل زیست محیطی گذاشته شده است.

همچنین مقرر شد در صورت لزوم نسبت به انتقال آب و رهاسازی در بستر دریاچه بختگان از سوی علاقه‌مندان به محیط زیست اقدام به عمل آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار