جزئیات طرح تمدید روادید اتباع افغانستانی در ایران

وزارت داخلی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای جزئیات طرح تمدید روادید اتباع افغانستانی مقیم ایران را تشریح کرد.

بر اساس جزییات تازه منتشر شده از سوی وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران؛ اتباع و مهاجرین افغانستانی غیرمجاز در این کشور، کسانی که با پاسپورت و ویزای معتبر اعم از سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان وارد ایران شدند، اما بعد از اتمام وقت ویزا غیرمجاز شده، و اعتبار ویزای آنان منقضی شده است؛ می‌توانند موقتا فقط با پرداخت هزینه جریمه دیرکرد ویزا، هر ۹۰ روز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان، اقامت شان را قانونی نمایند.

بر اساس این دستورالعمل، برای هر سه ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه دریافت می‌شود.

در این طرح آمده است: آن دسته از اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ الی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران امده اند و اعتبار ویزا و یا تمدید ویزای آنان منقضی شده است؛ سهولت‌هایی ایجاد نموده است.

براساس این دستورالعمل، اتباع افغانستانی موقتا فقط هزینه جریمه دیرکرد روادید/ ویزا را به ازای (هر ۹۰روز مبلغ ۱۰۰هزار تومان) پرداخت نموده و سپس، ویزا با اعتبار سه ماه، پس از دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در گذرنامه آن‌ها صادر می‌گردد.

براساس جزییات منتشر شده، مشمولین این طرح افراد ذیل هستند:

۱- اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به بعد با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران وارد شده اند و اعتبار ویزای شان منقضی شده است.

۲- اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به بعد با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران وارد شده اند و اعتبار ویزای شان را برای یک مرتبه تمدید نموده اند و اعتبار تمدید ویزای شان منقضی شده است.

۳- اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به بعد با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران وارد شده اند و اعتبار ویزای شان را برای دو مرتبه تمدید نموده اند و اعتبار تمدید ویزای شان منقضی شده است.

براساس این طرح افراد متقاضی باید نوبت اخذ کنند و پاسپورت شان را تحویل داده و برگه رسید تحویل پاسپورت را از دفاتر کفالت که مراجعه می‌کنند دریافت کنند.

گفته شده است مراجعه سرپرست و یا یکی از اعضای بالای ۱۸ سال خانواده با اصل پاسپورت‌های هر یک از اعضای خانوار به یکی از دفاتر کفالت نزدیک محل سکونت قابل اجرا می‌باشد.

همچنین در تبصره این طرح آمده است که آن دسته از افرادی که یک و یا دو مرتبه ویزای شان را تمدید نموده اند، باید به همان دفتر کفالتی که ویزای آنان را تمدید کرده است، مراجعه نمایند.

در جزئیات این طرح آمده است همه افراد دارای پاسپورت باید در ساعت و تاریخ نوبت به دفتر کفالت مشخص شده در برگه نوبت با اصل پاسپورت مراجعه می‌نمایند و همچنین دارای آدرس دقیق محل سکونت، کدپستی و شماره همراه باشند.

در جزییات طرح گفته شده است به ازای هر ۹۰روز تاخیر بعد از اعتبار ویزا و یا تمدید ویزا، مبلغ ۱۰۰هزار تومان برای هر پاسپورت، (بعد از ۹۰روز، از یک روز تا ۳۰روز مبلغ ۵۰ هزار تومان) محاسبه می‌گردد.

همچنین در طرح وزارت داخله ایران آمده است تا زمانی که اطلاعیه رسمی و زمان شروع طرح در وبگاه کانون اعلام نشده است از مراجعه به دفاتر کفالت خودداری نمائید.

وزارت داخلی ایران اعلام کرده است افرادی که از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به بعد با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران وارد شده اند و از طریق اردوگاه به افغانستان بازگشتند و دوباره بصورت قاچاق وارد ایران شده اند، مشمول این طرح نمی‌شوند.  

افراد مشمول این طرح بعد از تمدید ویزای شان می‌توانند تا زمان پایان اعتبار ۳ ماهه تمدید روادید، در ایران بمانند و یا بصورت قانونی از ایران خارج شوند.  

در مجموع ویزا‌های سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان، برای سه مرتبه ۳ ماهه (جمعا ۹ ماه) تمدید می‌گردد. (اگر فردی یک مرتبه روادیدش را تمدید نموده باشد، دو مرتبه و اگر دو بار تمدید شده باشد برای یکبار دیگر قابل تمدید می‌باشد.)

گفتنی است با پرداخت این جریمه، از یکسو دارندگان پاسپورت و ویزای منقضی شده ایران سه ماه اقامت دریافت می‌کنند و می‌توانند در این مدت از ایران خارج شوند، اما آن‌هایی که می‌خواهند اقامت شان در ایران ادامه پیدا کند، باید با شرکت در طرح سرشماری اشتغال اتباع خارجی، برگه آن را دریافت کنند.

این در حالی است که پیش از این جریمه هر روز حضور غیرقانونی در ایران برای دارندگان پاسپورت و ویزای این کشور ۲۰۰ هزار تومان بود که در طول یک سال به ده‌ها میلیون تومان می‌رسید، اما با سهولت جدیدی که ابلاغ شده، تنها ۴۰۰ هزار تومان برای گذشت هر سال از تاریخ انقضای ویزای ایران به عنوان جریمه دریافت می‌شود.

با ارائه این سهولت جدید، بسیاری از اتباع و مهاجرین افغانستانی که به صورت قانونی وارد جمهوری اسلامی ایران شدند، و بعد از آن با منقضی شدن تاریخ ویزا و اقامت شان، غیرمجاز شدند، می‌توانند به اتباع مجاز تبدیل شده و به صورت قانونی در این کشور کار و زندگی کنند.

علاوه بر این سهولت، وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران سال گذشته طرح سرشماری اتباع و مهاجرین افغانستانی غیرمجاز در این کشور را به صورت وسیع راه‌اندازی کرد که بر اساس آن، بیش از ۲.۵ میلیون از این مهاجرین، سرشماری شده، برگه اقامت قانونی به دست آوردند.

از سویی دیگر، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و رفاه اجتماعی ایران هم اکنون در حال اجرای طرح سرشماری اشتغال مهاجرین افغانستانی دارای برگه‌های سرشماری و دریافت اطلاعات از شغل آنهاست تا بتواند اشتغال این مهاجرین را نیز سامان‌دهی کرده، کارت کار برای آن‌ها صادر نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
احمدی
۱۶:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
آیا اگر شخصی که ویزا زده هست و ۹۰ روز داخل افغانستان وقت دارد اگر تا ۹۰ روز نتواند وارد ایران شود بعد از ۹۰ میتواند یا خیر
Afghanistan
احمدی
۱۶:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
آیا اگر شخصی که ویزا زده هست و ۹۰ روز داخل افغانستان وقت دارد اگر تا ۹۰ روز نتواند وارد ایران شود بعد از ۹۰ میتواند یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحق شایقی
۱۳:۳۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
به جای اینکه افغانیها رو از ایران اخراج کنین دارید ویزا تمدید میکنین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عصمت الله
۱۹:۴۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
سلام من ۱۴۰۲/۷/۴ وارد ایران شدم یک بارتمدید کردم سری دوم ۸ روز میشه از وقتم مونده الان جریمه را کجا پرداخت کنم چیکار کنم میشه رهنما ی کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
سلام خسته نباشید ما برج ۴سال ۱۴۰۲ باویزای سیاحتی وارد ایران شدیم الان سه ماه از مدت ویزامون گذشته به دفتر کفالت که رفتیم میگه روزی ۲۰۰هزار تومان این مقدار خیلی زیاده آیا این طرح تون تا الان ادامه داره یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
سلام وقت ویزام ۳ماه گذشته تو هرماه چقدر جریمه نقدی بدم
Iran (Islamic Republic of)
شمس الدین جمالی
۱۵:۳۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
سلام وقتتون بخیر . از تایم ویزای من دوماه یا بیشتر گذشته و میخواهم خروجی بزنم و برگردم افقانستان میشه لطف کنید چیقدر جریمه میشم کجاه باید برم این مشکل را حل کنم منونم
United States of America
نصرت الله
۰۲:۵۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
سلام و خسته نباشيد من سه ماه جريمه هستم ميخواهم که جريمه را براي دولت پرداخت نمايم و خروجي 15 روزه يا 20 روزه برای بزند از ايران خروج قانوني شوم ولي دفتر ګذرنامه رفتم برايم هيچ جواب مثبت نداد که هالي چي نمايم که در مرز اسلام قلعه هم جريمه پرداخت ميشه ياني.
Iran (Islamic Republic of)
غلام نوری
۱۰:۰۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
سلام خسته نباشید
بخدا من امروز اومدم هنوز جریمه یک روز ۲۰۰تومان هستش
چرا اینجوریه پیگیری نمیشه والسلام
Germany
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
سلام من ویزا زیارتی دارم به دفتر کفالت مراجعه نمودم ویزا ام را تمدید نکرد فعلا چکار کنم آیا جای بلد هستین که ویزا زیارتی را تمدید کند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۱۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
سلام من ویزا تمام شد ه الان من منودم جی کار کنم ۱۸ ماه گذاشته جی کار کنم رای است یه معلومات بده ممنون
United States of America
رومل
۱۶:۲۷ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
سلام میشه برایم بگوی. و قت ویزه را تمدید چند روز را در بر میگره. 5. یا 10 یا هم چقد
United States of America
رومل
۱۶:۲۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
سلام میشه برایم بگوی. و قت ویزه را تمدید چند روز را در بر میگره. 5. یا 10 یا هم چقد
United States of America
فریده جعفری
۱۲:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
سلام خدمت شما من به سال ۱۴۰۱ برج هفتم با ویزای سیاحتی وارد ایران شدم و از آن زمان تا حال ویزامو سه بار تمدید کردم ولی اینبار گفتن تمدید نمیشه باید بر گردم افغانستان و ویزای جدید بگیرم الان به دلایل بعضی مشکلات نتونستم برگردم افغانستان و از مدت ویزام ده روز رد شده میشه بگویین من هم مشمول این طرح میشم یا خیر و بابت این مدت که از ویزام رد شده مقدار جریمه ام چند میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
زمان عالمی
۱۲:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
سلام برادر من سال ۱۴۰۱ برج پنج آمد ایران دیگه تمدید نکرد آیا جریمه ویزای برادرم چند میشه به ازای هر ماه ؟
Iran (Islamic Republic of)
Danial
۲۲:۰۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام وقت بخیر
سوال من این بود که پاسپورتم جریمه خورده یعنی وقت ویزام تموم شده و چند روز دیگه برای کشور اروپایی پرواز دارم کجا باید ببرم جریمه رو تحویل بدم؟ و اینکه ایا مهر خروج رو برامون فوری میزنن؟
ممنون میشم جوابمو بدید
Iran (Islamic Republic of)
احمد جواد رحیمی
۱۸:۱۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام امید که جور صحتمند باشین از من در تاریخ ۱۴۰۱.۱۱.۲ تمام شده است آیا دوباره تمدید می‌شود
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
وزارت داخلی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای جزئیات طرح تمدید روادید اتباع افغانستانی مقیم ایران را تشریح کرد.
Iran (Islamic Republic of)
عباس امیری
۱۶:۳۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
سلام یک سوال داشتم؟
بنده یبار ویزامو تمدید کردم دیروز رفتم خاستم دوباره تمدید کنم درحال که ۷روز از زمان ویزای من باقی مانده
میگن که شما باید ۱۵روز از ویزاتون باقی مونده بود ،میومدید الان تمدید نمیکنن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۲
این که از قانون شهر هرت هم رد کرده چه کسی می تواند قانون را تغییر دهد وجریمه ها را ببخشد وسه ماه زندگی ذریک کشور را صدهزار تومان وبعد هم راه برای ماندنشان نشان دهد .ایا ذر خود افغانستان هم چنین بی قانونی هست .پس معلوم شد چرا نسبت جمعیت افغان ها در ایران اینقدر زیاد شده .کشور در وپیکر وصاحب ندارد ودست لابی ها افتاده.
United States of America
احمد
۱۵:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
من میخواهم دوباره برگردم افغانستان و یک ماه از وقت ویزام گذشته دفتر کفالت هم تمدید نکرد گفت برو سر مرز و جریمه تو پرداخت کن جریمه روزانه چقد میشه من آلان ۳۰ روز میشه اینجا اضافه موندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
در قم هنوز شروع نشده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسانیکه بعد از منقضی شدن ویزای شان برگه سرشماری گرفته اند بعد از تمدید ویزا تکلیف برگه های سرشماری شون چه میشه
Iran (Islamic Republic of)
مینا رئوفی زاده
۲۰:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
روادید چی ؟ افغانستانی ها هم از خودمون هستند افغانستان همون ایران سابق هستش روادید برای اینها خنده دار هستش چونکه همون ایران اند
Iran (Islamic Republic of)
شفیع
۰۰:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام من با ویزا آمدم و 17برج از وقتش گذشته و یه بار رفتم افغانستان و قاچاق برگشتم آیا میتوانم در این طرح شرکت کنم
Seychelles
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسانیکه بعد از منقضی شدن ویزای شان برگه سرشماری گرفته اند بعد از تمدید ویزا تکلیف برگه های سرشماری شون چه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوست مشمار آن که در نعمت زند لاف یاری و برادر خوانده گی
دوست آن دانم که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درمانده گی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما دیگه مهمان نمی خواهیم ،افغانها برگردید خراب شده خودتون ،ایران رسماً اشغال شده ،هر جا می روی فقط افغانی می بینی ،خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ذبیح الله حیدری
۱۳:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
کار عملی این طرح چی زمانی استارت خواهد گردید. طرح خیلی عالیه ازبابت این طرح وزارت داخلی جمهوری اسلامی ایران سپاسگذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه خبره انقد افغانی ریخته تو ایران.. ۳۰ میلیون افغانی غیرمجاز که نه مالیات میدن‌نه چیزی. فقط دارن حق ایرانیها رو‌مزخورن.. خدا لعنتتون‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعن چرا این همه افغان را بیرون نمیکنید حدود ۸میلیون افغان تو ایران هست که نیاز به کار خوراک خانه و غیره دارند اگر نباشند کمی از گرانیها و نبود کار جبران میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خخخ. ۸ میلیون که فقط مجوز دارن.. حدود ۳۰ میلیون هم غیر مجازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
از کجا این آمار اوردی
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
کجا تمدیدمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
کشور را از دست ایرانی ها در آوردن دادند دست
افغانی ها بعد دنبال دلیل بیکاری و بزه کاری ایرانی ها
هستند .
Iran (Islamic Republic of)
نجیب الله
۱۰:۵۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
من مدرک تحصیلی ندارم می‌تونم کارکنم
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
آیا اوناییکه با ویزای تحصیلی وارد شدن میتونن در این طرح شرکت کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر قبل از ۱۴۰۰ باشد چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سه ماه ۱۰۰ هزارتومان کدوم کشوری ویزا ۳ ماه میدده ۱۰۰ هزار ما هم بریم بگیریم بابل چرا نمیفهمیم این افغانیها یاغی هارو از کشور بیرون کتید
Iran (Islamic Republic of)
enaytullah enaytullah
۱۶:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ههههههه خیلی بدبخت است لعنتی گرچی ضرور نیست مثل شما وری انسان ها بعقل رو جواب بدهم اما باید بگیم که خیلی انسان پست هستی
Iran (Islamic Republic of)
Mohammadsafary
۰۸:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
دستورالعمل این طرح به دفترکفالت داده شده یانه
Iran (Islamic Republic of)
عزیزاحمد
۰۷:۵۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ممنون ازاطلاع رسانی شما
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۵:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط خدا لعنتتون کنه ما قشر ضعیف را بدبخت کردید با این کارهاتون ایران را کردید افغانستان
Iran (Islamic Republic of)
فراز
۲۳:۱۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
از یک طرف تمدید میکنه از طرف دیگه باید به درجه داران و سربازان اموزش بده که اقامت اتباع خارجی را پاره نکند برای خودم این اتفاق افتاده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسی که پاس تجارتی داره چی