کتاب جهاد فرهنگی در شیراز رونمایی شد

طی مراسمی آیین رونمایی و نقد کتاب جهاد فرهنگی، تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن قانع مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در این مراسم، گفت: نویسنده فرهیخته آیت الله کلانتری از شخصیت‌های بارز در نظریه پردازی انقلاب هستند که از گذشته تا به حال این توفیق و نعمت نصیب استان فارس بوده است؛ شخصیت علمی و فرهنگی ایشان مصداق عمل به این کتاب شریف است.

او گفت: انقلاب‌گری بینش و رفتاری صرفا سیاسی نیست، حکومت اسلامی و اندیشه انقلابی، ساختار و انگاره‌ای است برای تحقق و ارتقاء روحیه مجاهدت در فرد و اجتماع در واقع ساختار چهره واقعی فرد است.

 قانع گفت: در این کتاب به توسعه ماهیت جهاد و متعلق‌های آن، روحیه مجاهدت در تمامی عرصه‌ها و قوت در جهاد فرهنگی پرداخته شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: همچنین شاخصه اصلی رفتاری مومن حقیقی (همان روحیه مجاهدت) در واقع وصف مشعر به علیت، مجاهدت شرط دستیابی به مقام صدق، شرط دستیابی به فلاح و توبیخ عدم کنش مجاهدانه به خوبی در این کتاب به آن اشاره شده است.

قانع با اشاره به ارکان نظریه پردازی این کتاب و ۴ مولفه آن، گفت: نخست موضوع هویت است که اصالت فرهنگی در هویت را در همه عرصه‌های فردی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نشان می‌دهد؛ دوم ساختار و بستر جبهه فرهنگی انقلاب؛ سوم محوریت منویات امام جامعه بعنوان عنصر اصیل رفتار انقلابی و رهبر جهاد فرهنگی و در آخر سرمایه انسانی بعنوان (کنشگر اصیل میدان جهاد فرهنگی) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: در بخش دوم کتاب چند موضوع قابل توجه است که میتوان به ایده پردازی، ارزیابی و طراحی اشاره کرد که نویسنده به خوبی متن در آن جانمایی کردند.

قانع به مقوله ایده‌پردازی و ایده محوری نیز اشاره کرد و گفت: آسیب جدی، فقدان ایده در کار فرهنگی است که این ایده پردازی متشکل از معرفت‌شناسی فرهنگی، مسئله حکمرانی ذهنی و بینشی، حکمرانی روانشناختی است.

مریم زیبایی نژاد اشتاد دانشگاه هم در این جلسه با اشاره به اندیشه‌های امام خمینی (ره) تصریح کرد: فرهنگ مبدا تمام خوشبختی و بدبختی یک مملت و جامعه است، اگر فرهنگ یک ملت، اصلاح و ارزشمند شده باشد این فرهنگ میتواند ارزش خود را حفظ و تاثیر خود را در جامعه بگذارد و در غیر اینصورت اگر فرهنگ ناصالح شد، جوانان آن کشور را از بین خواهد برد.

او گفت: بالاترین عنصر در هر جامعه فرهنگ است و در حقیقت اگر یک ملت از نظر سیاسی، اقتصادی قدرتمند باشد، اما از نظر فرهنگ پوچ و تهی باشد در واقع ارزش خود را از دست میدهد و از درون مستهلک میشود و موجودیت جامعه از بین خواهد رفت.

زیبایی نژاد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری علم و فناوری، اقتصاد و فرهنگ و فرهنگ را مهترین قدرت یک کشور معرفی می‌کند، گفت: ایشان بر این باورند که فرهنگ مهمترین عامل قدرت یک کشور است لذا فرهنگ اگر فاسد باشد تاثیرش بر جوانان ما می‌ماند.

این استاد دانشگاه در خصوص تالیف و چاپ این کتاب نیز ضمن قدردانی از تالیف این کتاب از سوی آیت الله کلانتری، گفت: کتاب «جهاد فرهنگی» از نظم منطقی برخوردار است، مطالب سلسله‌وار و زنجیره‌وار بهم متصل و بخش‌ها تکمیل کننده همدیگر است. همچنین مطالب از تازگی و نو بودن خاصی برخوردار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول بینازاده استاد دانشگاه نیز همچنین تالیف این کتاب را از یک انسجام منطقی و مهندسی قابل قبول دانست و گفت: کتاب دردمندانه نگارش شده است و محصول تحقیقات کتابخانه‌ای نیست چرا که زبان و ادبیات کتاب نرم و جالب است و کتاب خوش‌خوانی است و به راحتی خوانده می‌شود.

او، تالیف و نگارش این کتاب را مصداق باقی الصالحات عنوان کرد و افزود: تعریف از ۴۵۰ فرهنگ در کتاب «جهاد فرهنگی» نشان دهنده مقوله مهم و گسترده است؛ همچنین مسائل غرب و موضوعات فرهنگی به خوبی در این کتاب به رشته تحریر درآمده است و بیشتر استناد به سخنان رهبری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) هم با بیان اینکه هدیه دادن کتاب، کتابخوانی و تالیف کتاب از اصیل‌ترین فعالیت‌های فرهنگی است، اظهار داشت: بایستی فرهنگ کتابخوانی را توسعه داد تا شاهد رونق کتابخوانی در کشورمان باشیم چرا که انجام کار‌های کوچک موجب شکل گرفتن کار‌های بزرگ می‌شود و ما باید بیش از این‌ها بر روی گسترش این فرهنگ فعالانه کار کنیم.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در باب موضوع فرهنگ، ادامه داد: در تالیف و نگارش این کتاب نگاه هوشمندانه، عمیق و همه جانبه امام و رهبری مدنظر و توجه بوده است.

آیت الله کلانتری با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله فرهنگی خود در امور دانشگاهی، گفت: مدعیان زیادی در دانشگاه‌ها داریم که علاقه‌ای برای کتابخوانیاین نوع کتاب‌ها ندارند؛ لذا تصمیم بر این گرفتم که در راستای جهاد تبیین و فرمایشات حضرت آقا به نگارش و تالیف بپردازم.

نویسنده کتاب جهاد فرهنگی همچنین با تاکید بر اینکه گسترش فرهنگ مطالعه نیازمند تلاش همگانی است، اظهار کرد: اگر نگارش یک کتاب به خوبی و درستی انجام نشود تجربه عکس را نشان می‌دهد لذا نگارش یک کتاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیت‌الله کلانتری با تاکید بر اینکه دیدگاه‌های فرهنگی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در دنیا جایگاه ویژه و بالایی در عرصه فرهنگ، اندیشه‌پردازی دارد که ما متاسفانه تا کنون ارزش و قدردان آن‌ها نبوده‌ایم، ادامه داد: دیدگاه‌های این دو شخصیت بزرگ مسیر را برای همگی ما مشخص میکند و برای نتیجه بهتر همین روند را بایستی ادامه داد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد که ما مطالعه‌ای در زمینه آثار و فکر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نداشته‌ایم و بی اعتنایی و بی توجهی به اندیشه‌های رهبری بدترین نوع برخورد است؛ لذا در حقیقت این کتاب شرح مختصر و ناچیزی است که به نظریه مقام معظم رهبری پرداخته شده و فرهنگ غرب را در ۳ مورد خلاصه و تبیین کردیم.

او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ، گفت: ایشان می‌فرمایند که فرهنگ مثل هواست، اگر پاک و سالم باشد بر روی تنفس و سلامتی اثر می‌گذارد و اگر آلوده باشد جامعه متضرر خواهند شد.

آیت الله کلانتری با بیان اینکه در کتاب «جهاد فرهنگی» فرهنگ غرب و ایرانی بصورت کلی تشریح شده است، گفت: بالا رفتن تیراژ کتاب نشان دهنده رشد بالای فرهنگی است و این مهم باید جدی گرفته شود که مخاطب کتابخوانی بالا رفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.