کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به زمین زده شد

‌با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر مسئولان استانی کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی شیراز واقع در پارک ولیعصر جنب مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به زمین زده شد.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هدف ما برای حضور در این مراسم این بود که این کتابخانه هر چه سریعتر به افتتاح برسد و بتوانیم طعم شیرین خدمت رسانی را در این فضا درک کنیم.

او گفت: استاندار فارس شخصیتی فرهنگی هستند که همواره اهتمام بسیاری به کتاب و کتابخوانی داشته و دارند و جزو استاندارانی هستند که به صورت ملموس و مشخص نسبت به این موضع عمل و عکس العمل و پیگیری دارند که پیگیری ایشان و تلاش مدیران استان که اهتمام دارند این پروژه به بهره‌برداری برسد جای تقدیر و سپاس دارد.

رمضانی گفت: استاندار فارس تأکید دارند که پروژه‌ای که کلنگ زده و رها شود نداریم؛ امیدواریم این رویکرد در رابطه با این پروژه نیز اتفاق بیفتند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کسر شأن است که شهر فرهنگی شیراز کتابخانه مرکزی نداشته باشد، گفت: کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی استان را جابجا می‌کند و ما این تجربه را در استان‌های مختلف داشته‌ایم و امیدواریم شاهد این اتفاق خوب در استان فارس هم باشیم.

رمضانی گفت: در حد بضاعت و امکانات کمک خواهیم کرد. البته بودجه عمرانی و ساخت نداریم، اما از حیث پیگیری و همراهی در کنار متولیان امر هستیم؛ قطعا با مدیریت استان تعارضات و مشکلات برطرف و این کار به خوبی پیش خواهد رفت.

استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: یکی از بهترین مکان‌ها برای این کار انتخاب شده است تا امکان دسترسی دانشجویان و دانش‌آموزان و اقشاری که اهل کتابخوانی و استفاده از این فضا‌ها هستند مهیا شود.

محمدهادی ایمانیه گفت: ما فردا صبح نمی‌توانیم خاکبرداری را شروع کنیم. حداقل ۲ یا سه ماه طراحی این کار طول می‌کشد. امیدواریم با حمایتی که انجام می‌شود بتوانیم از مردادماه این کار را به شکل واقعی شروع خواهیم کرد.

او در رابطه با اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه گفت: از نیم درصدی که شهرداری تقبل کرده است یک سوم از اعتبارات را به عهده این سازمان خواهیم گذاشت و یک سوم به عهده استانداری و یک سوم اعتبار هم از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی در سفر دولت سیزدهم به استان فارس تأمین می‌شود.

استاندار فارس تاکید کرد: برای ساخت این کتابخانه قطعا به فضای سبز این پارک آسیبی نخواهد رسید.

فرصت ۲ تا سه ماهه برای پایان نقشه‌های کتابخانه

مدیرکل راه و شهرسازی فارس هم گفت: ۱۰ تا ۱۲ سال بود که به دنبال زمین برای احداث این کتابخانه بودیم، در نهایت با همفکری استاندار، شهردار و شورای ششم به جمع بندی رسیدیم که این کار انجام شود.

محمودرضا طالبان گفت: این زمین انتخاب و آن را برای اجرای طراحی به مشاور سپرده‌ایم؛ چندین نکته باید در طراحی اتفاق بیفتد. بدون شک ۲ یا سه ماه طول خواهد کشید نقشه‌ها را به پایان برسانیم و پروژه را به فاز اجرا برسانیم؛ اعتباری که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی تأمین می‌شود کمک شایانی به ساخت این کتابخانه می‌کند.

اختصاص یافتن ۲ هزار و ۵۰۰ متر به ساخت کتابخانه مرکزی

شهردار شیراز هم با بیان اینکه جای کتابخانه مرکزی در شهر شیراز خالی است، اظهار کرد: ارتباطی که بین شهرداری شیراز و اداره‌کل کتابخانه‌ها شکل گرفته ارتباط خوبی است؛ بخشی از تعهداتی که شهرداری در خصوص در اختیار گذاشتن مکان و سایر اقدامات که در یک دهه گذشته بابت پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از عوارض شهرداری داشته است به خوبی دنبال می‌شود.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه پارک جزو املاک عمومی محسوب می‌شود، افزود: شهرداری شیراز بنا به وظیفه قانونی صورت جلسه‌ای را تنظیم کرده که بر اساس آن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر به ساخت کتابخانه مرکزی اختصاص یابد؛ موافقت اولیه و شفاهی را گرفته‌ایم و مراحل نهایی در حال انجام است.

او گفت: اگر اعتبارات ویژه داده شود شهرداری هم بابت باقی مانده بدهی اجرای این پروژه را در اولویت می‌گذارد تا ظرف ۲ یا سه سال پروژه به پایان برساند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: ساخت کتابخانه مرکزی شیراز آرزوی دیرینه مردم این شهر بود و این شهر نیاز به یک کتابخانه مرکزی داشت؛ همانگونه که سرانه فضای سبز رشد می‌کند باید سرانه فضای کتابخوانی هم رشد پیدا کند.

محمدتقی تذروی با تصریح بر اینکه این اقدام برای افزایش سرانه کار‌های فرهنگی و کتابخوانی انجام می‌شود. تمام فضا‌ها بایستی مهیا شود و دانشجویان و دانش آموزان و افراد در هر سنی باید بتوانند از فضا استفاده کنند، ادامه داد: موافقت شفاهی گرفته شده و اعضای کمیسیون هم موافق به انجام این کار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایا تابحال بازاری مثل بازار وکیل یا سرای مشیر دراین سی سال ساخته شده تا به ان افتخار کنیم. ساختن برج ومجتمع به اسم مسکن وتوسعه شهری خیانت به ایران اسلامی هست. ،مسکن باید معیار ایرانی اسلامی داشته باسد،،نه اپارتمان وبرج. با مهندسی وارادتی. غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام ،چرا از فضای بوستان استفاده شده،،همانطور که زمین ها ومنازل مسکونی تبدیل به برج ومجتمع تجاری میشه ،باید برای زمین کتابخانه هم از این زمین ها استفاده بشه نه فضای سبز بوستان ها
آخرین اخبار