جای خالی ارزش افزوده درتولیدات صادراتی استان کرمان

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: به ارزش افزوده در تولیدات استان کرمان توجه نمی‌شود.

سیدمهدی طبیب زاده در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که امروز با حضور اعضای مجمع نمایندگان برگزار شد، گفت: کرمان از نظر حجم و اندازه تولید مشکلی ندارد و حجم تولیدات بالای کشاورزی شمال و جنوب استان و تولید ۴۰ میلیون تن ماده معدنی مصداق این مدعا است. 

او افزود: همین مساله باعث شده ما تولید صادرات محور را مطرح کنیم که مصادیق آن کشورهایی، چون: مالزی، اندونزی، کره جنوبی، ژاپن و بنگلادش هستند که موفق شدند با اتخاذ این سیستم رشد فزاینده‌ای داشته باشند. 

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: تولید صادرات محور، صرفا برای صادرشدن مطرح نیست؛ بلکه تولید باکیفیت بالا مدنظر این نوع تولید است. 

او بیان کرد: در کرمان تولید انجام می‌شود؛ اما متاسفانه دارای ارزش افزوده نیست و به این مساله توجه جدی نمی‌شود.

طبیب زاده گفت: رصد گمرکات نشان می‌دهد، عمده کالا‌های صادراتی استان خرما، پسته، سنگ آهن و مشتقات فولاد و مس است که تکرار می‌شود و بازار‌ها و صادرکنندگان آن نیز محدود است. 

او میزان صادرات استان را سالانه ۳ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: یک تکلیف برای امسال داریم و ما برنامه هایمان را شفاف اعلام می‌کنیم تا درمعرض قضاوت عموم قرار گیرد. 

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: متقابلا توقع داریم سیستم اجرایی و حاکمیتی استان تعهد خود را نسبت به توسعه صادرات اعلام کند و ما تا پایان سال این مسیر را دنبال کنیم.

او تصریح کرد: اراده ما در اتاق بازرگانی این است که از فرصت ایجاد شده برای تولید و ظرفیت توسعه صادرات که رمز توسعه استان است، استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار