اسماعیلی:

در فارس و شیراز همه عناصر لازم برای پیشرفت فرهنگی و هنری فراهم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال را به سال شکوفایی هر چه بیشتر فرهنگ و هنر در همه نقاط کشور و بویژه در فارس و شیراز تبدیل خواهیم کرد.

محمد مهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی، گفت: همه ایران شناسان و ایران دوستان فضیلت فرهنگ و هنر ایران را به وجود بزرگانی همچون حافظ و سعدی شناخته و این نعمت بزرگی برای اهالی شهر فرهنگ و هنر و علم و ادب شیراز است. 

او عنوان کرد: در دولت مردمی یکی از مهم‌ترین برنامه در حوزه فرهنگ تجلیل از مفاخر بزرگ است و زمانی که از سعدی تجلیل می‌کنیم از یک شخص تجلیل نمی‌شود. بلکه سعدی یکی از نماد‌های هویتی کشور است. 

اسماعیلی با بیان اینکه نظم و نثر سعدی هیچ یک بر دیگری تقدم ندارد، گفت: سعدی برای ما یک فرهنگ بزرگ را تداعی کرد و شعرای بزرگی که در دو سه قرن هم زیست سعدی بوده اند برای کشور یک حوزه تمدنی و هویتی بزرگ بوجود آوردند.

او گفت آنچه که درباره سعدی برای ما اهمیت دارند تنها هنرنمایی از شعر و سنوات ادبی نیست بلکه سعدی یک معلم اخلاق است و هشت باب گلستان و عناوین بوستان او همه در حوزه درس اخلاق است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جوهره اخلاق، ادب و فضیلت در وجود پدران و مادران در نسل گذشته ایجاد می‌شد و آن‌ها نیز این جوهره را به نسل‌های بعد انتقال می‌دادند. 

اسماعیلی با بیان اینکه امروز این دیباچه اخلاق و ادب و اشعار سعدی از کودکان دریغ شده، افزود: کودکان ما باید با گلستان و بوستان سعدی، زبان پارسی را فرا گرفته و با آشنا شوند تا اخلاق را فرا گیرند.

این مقام مسئول گفت: در شورای فرهنگ عمومی امسال بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری پنج اولویت اعلام شد که این اولویت‌ها براساس دیدگاه‌های رهبری است که بخش مهمی از محتوای این دیدگاه‌ها در بوستان و گلستان وجود دارد. 

اسماعیلی گفت: ما نه برای گسترش زبان فارسی بلکه برای پاسداشت و فضائل اخلاقی و اسلامی به بیانات سعدی نیاز داریم و باید آنرا اشاعه داد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ در دولت مردمی، گسترش این موضوع در دستور کار است، افزود: امید است همه عناصر فرهنگی، هنرمندان از شعر و ادبیات و هنر‌های نمایشی و آوا و نواها، کتاب و سایر رسانه‌هایی که در اختیار دارند باید این فضائل گسترش و رواج یابد. 

اسماعیلی یادآور شد: برای تحقق این مسیر همه اهالی فرهنگ و هنر را به یاری می‌طلبیم و به همه آن‌ها نیازمندیم. چرا که برای ساخت ایرانی آباد و قوی و جامعه‌ای یکپارچه و همدل و در مسیر کمال و با همه تفاوت‌ها و سلائق مختلف که وجود دارد همه باید برای تحقق این مسیر در کنار هم باشند. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بزرگانی همچون سعدی، حافظ و فردوسی منادیان عزت و آبادی و پیشرفت هستند و ما امروز آن‌ها و آثار آن‌ها را گرامی می‌داریم، ادامه داد: سعدی به ما درس اخلاق، فروتنی و تواضع می‌دهد و ما می‌توانیم با همه آن‌ها جامعه اسلامی را بسازیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در استان فارس و شیراز همه عناصر لازم برای پیشرفت فرهنگی و هنری فراهم است و این مسیر را با همکاری استاندار فارس ادامه خواهیم داد. 

اسماعیلی تأکید کرد: امسال را به سال شکوفایی هر چه بیشتر فرهنگ و هنر در همه نقاط کشور و بویژه در فارس و شیراز تبدیل خواهیم کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سه بار بازدید صورت گرفته از تالار مرکزی شهر شیراز عنوان کرد: مراحل اجرای این پروژه به سرعت در حال پیشرفت و اجراست و بخشی از اعتبارات طی هفته گذشته واریز شد و طبق قول رییس جمهوری این پروژه را تا قبل از پایان دولت سیزدهم در اختیار فرهنگوران قرار خواهد گرفت. 

خوش بینی به آینده حوزه فرهنگ و هنر کشور از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد بود و وی گفت: تمام عناصر این خوش بینی فراهم است و شهری همچون شیراز در این حوزه همواره پیشتاز خواهد بود. 

اسماعیلی در پایان این آیین اظهار داشت: در کلیه برنامه‌های فرهنگی مشترک در خارج از کشور، شیراز پای ثابت تمام برنامه‌ها است و ایران با جغرافیای بزرگ فرهنگی که دارد در شبه قاره هند، آسیای میانه و ترکیه بر روی تمامی بنا‌های اسلامی آن‌ها اشعار شاعران فارسی ثبت و ضبط است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این مراسم با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی استاندار فارس، افزود: با حضور و میدان داری همه فرهنگ دوستان و اهالی فرهنگ این دغدغه‌ها را به حداقل کاهش خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار