ثبت ملی قناتها در راه است؛

قنات های زرند گلباران شدند

رئیس انجمن قنات‌ استان کرمان گفت: قنات‌های بادیز، جرجافک و شعبجره زرند که قدمت طولانی دارند به ثبت ملی می رسند.

محمد برشان در مراسم گلباران قنوات روستا‌های بادیز و جرجافک که به مناسبت روز جهاتی قنات برگزار شد گفت: در شهرستان زرند پروژه‌ ثبت ملی تمدن قناتی با همکاری فرمانداری و میراث فرهنگی گردشگری و ادارات کشاورزی و امور آب از امروز آغاز خواهد شد.

او  از اجرای آئین گلباران قنوات را شکرگزاری به درگاه خداوند و گرامیداشت تمام مقنی‌هایی که از هزاران سال قبل تا به امروز نسل اندر نسل این هنر آبیاری را حفظ کردند،  عنوان کرد.

  ایزدی معاون فرماندار زرند هم با قدردانی از تمام کسانی که با هنر خود توانسته اند این سیستم آبیاری را در جهان و بنام ایران ابداع کنند گفت: قنات یعنی قلب روستا و زمانی که یک اتفاق ناگوار برای قنات‌ها می‌افتد کل زندگی انسان‌ها به مشکل بر می‌خورد و گونه‌های گیاهی و جانوری هم از بین می‌روند و لذا اگر قنات‌ها را حفظ کنیم و منابع آبی را چه در دوران خشکسالی و چه در دوران ترسالی مدیریت کنیم باعث می‌شود که چراغ هیچ روستائی، خاموش نشود.

 ایزدی از آغاز بکار دبیرخانه ثبت تمدن قنات خبر داد و افزود: برای اینکه شهرستان زرند در سطح جهان دارای یک اثر ثبت جهانی در حوزه‌های میراث فرهنگی شود می‌توان روی گزینه‌ قنات‌ها برنامه ریزی کنیم.

اسلامی رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی زرند هم گفت: مراسم گلباران قناتها، که یک آئین بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و بنظر می‌رسد که این یک رابطه‌ دو طرفه بین گُل و آب و قنات است، قنات به یک منطقه آبادانی می‌بخشد و گلاب و گل محمدی که با ذکر صلوات در آب ریخته می‌شود به آب قنات برکت می‌دهد که یک رسم بسیار زیبایی است. 

او افزود: برای ثبت تمدن قناتی شهرستان به تامین اعتبارات لازم نیاز هست که بحمدالله با پشتکار و جدیت فرماندار محترم در جذب اعتبارات ویژه به شهرستان که جای تقدیر دارد امسال پروسه‌ ثبت تمدن قناتی زرند را آغاز و امیدواریم تا قبل از روز ملی قنات ۱۴۰۳ توانسته باشیم این اتفاق باشکوه را رقم بزنیم.

همه ساله در روز ملی قنات در برخی از روستا‌های شهرستان زرند که دارای قنوات تاریخی و کهنسال هستند مراسمی تحت عنوان گلباران قنات، به همت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و نیز با محوریت انجمن ملی قنات استان کرمان برگزار می‌شود.

برچسب ها: گردشگری ، قناتها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار