اصلاح و نوسازی باغات چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان چهارمحال و بختیاری، از اجرای طرح اصلاح و احیای باغات این استان خبر داد.

سیروس بیک‌بکان، معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری سطح باغات استان را ۴۵ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از این رقم نزدیک به ۳۸ هزار هکتار باغات مثمر هستند.

وی ادامه داد: در سطح استان حدود ۶ هزار هکتار باغات غیرمثمر وجود دارد که در آن‌ها نهال‌های یک تا چهار ساله کاشته شده است.

وی ادامه داد: عمده باغات ما در استان چهارمحال و بختیاری، باغ بادام با ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت است. باغ سیب و انگور نیز چهار هزار هکتار است. این باغات از عمده محصولات استان چهارمحال و بختیاری به حساب می‌آید.


بیشتر بخوانید


بیک بکان در رابطه با اصلاح و احیای باغات بیان کرد: ما باغات را به سه دسته باغات درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم می‌کنیم. باغات درجه یک، باغاتی با کیفیت خوب و به روز هستند. از نظر تغذیه گیاهی، نوع نهال، حفظ و نگهداری رطوبت و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری وضعیت خوبی دارند.

وی اضافه کرد: باغات درجه دو، باغاتی هستند که نیاز به اصلاح دارند. این باغات را در طرح حذف، اصلاح و احیای باغات قرار داده‌ایم.

بیک‌بکان ادامه داد: در حال حاضر برخی از ارقام گردو که سوزنی بوده و کیفیت پایینی داشتند را با ارقام ژنوتیپ‌های برتر استان که باردهی خوب، مقاومت به سرما و بازار پسندی دارند؛ جایگزین کردیم. چند سالی است که سرشاخه کاری را در راستای اصلاح این باغات ترویج داده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال اعتبارات تشویقی برای اصلاح و احیای باغات در نظر گرفته‌ایم. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را این اعتبارات را سازمان تامین می‌کند و ۷۰ تا ۸۰ درصد را هم بهره‌برداران هزینه می‌کنند. در نتیجه این باغات را که نیاز به اصلاح دارند، در دستور کار قرار دادیم.

بیک‌بکان بیان کرد: بادام‌های زود گل مثل بادام سفید هر سال با سرمازدگی مواجه می‌شوند، در نتیجه با ارقام شاهرودی ۱۲ و ۷ که ارقام دیر گلی هستند، پیوند انجام می‌دهیم تا بتوانیم آن‌ها را اصلاح کرده و خسارات ناشی از سرمازدگی را کاهش دهیم.

بیک‌بکان عنوان کرد: باغات درجه سه، معمولا باردهی خوبی ندارند و کیفیت پایینی دارند، در حال حذف و جایگزینی این باغات هستیم. البته از طریق تسهیلات تبصره ۱۶ که به صورت یارانه‌ای است نیز به این باغات کمک کرده‌ایم.

وی افزود: در تلاش هستیم محصولات این باغات را حذف کنیم تا بتوانیم باغات را به روز و یکنواخت کنیم و از پراکندگی محصولات جلوگیری کنیم.

بیک‌بکان توضیح داد: این باغات قدیمی علاوه بر اینکه محصولی تولید نمی‌کنند، راندمان آبشان نیز پایین است؛ لذا می‌تواند محلی برای کانون آفات و بیماری باشند و این آفات در باغات دیگر انتشار پیدا کند. در نتیجه هدف ما حذف این باغات و جایگزینی باغات جدید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار