صنعت بادام ۳ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی و اقتصاد چهارمحال و بختیاری را در برمی گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: صنعت بادام به تنهایی بین ۳ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی و اقتصاد استان را در برمی گیرد.

چهارمین جلسه اهلیت سنجی شهرک تخصصی بادام استان چهارمحال و بختیاری با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، فرماندار و دادستان شهرستان سامان، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، نماینده اداره کل بازرسی استان و اعضای کمیته در محل سالن جلسات شهدای سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل گردید.

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست با بیان اینکه صنعت بادام به تنهایی بین ۳ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی و اقتصاد استان را در برمی گیرد افزود: در حقیقت با توجه به ارزش افزوده‌ای که محصول بادام دارد و به ازای هر متر مکعب آبی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو محصول هستند که بهره وری اقتصادی آن‌ها بالای یک دلار به ازای هر متر مکعب است؛ یکی پسته و دیگری بادام می‌باشد و نیاز آبی پایینی هم دارند و هم عملکرد و هم بحث بهره اقتصادی محصول نیز بالا می‌باشد.


بیشتر بخوانید


برزگر افزود: در کشور‌های توسعه یافته بهره‌وری اقتصادی نزدیک به هفت الی هشت دلار، به ازای هر متر مکعب می‌باشد، این در حالی است که بهره‌وری اقتصادی آب در کشور ما به ازای هر متر مکعب کمتر از سه دهم دلار است و در حقیقت یک بخش ناشی از ارزش پول ملی می‌باشد، و بخش دیگر نیز ناشی از بحث بهره‌وری فیزیکی و راندمان آب آبیاری و بخش زنجیره ارزش است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در جهت تولید محصول بادام کم می‌باشد و نیاز آبی آن چهار هزار و پونصد و پنج هزار متر مکعب است و قیمت آن نیز در دنیا ۶ تا ۸ دلار است و به صورت خام می‌باشد افزود: برای مثال در کشوری مثل اسپانیا یا آمریکا که رقم قالب نوپاریل است و از این حیث شما به عنوان یک رقم تجاری کمتر می‌بینید که بادام به صورت خام فروخته شود و در حقیقت بادام با قیمت شش یا هشت دلار را فرآوری و با قیمت ۱۵ دلار پونزده به فروش می‌رسانند.

وی اعلام داشت: نقش بادام در اقتصاد استان بایستی از ۳ تا ۵ درصد به ۶ تا ۱۰ درصد ارتقاء یابد و از این حیث به راحتی می‌توان جایگاه مناسبی را برای این محصول در نظر گرفت به شرطی که زنجیره‌ی ارزش نیز مورد توجه قرار گیرد.

آقای برزگر ضمن اشاره به اینکه در حوزه بادام و راه اندازی شهرک تخصصی بادام دیدگاهمان صرفا واگذاری زمین نیست و هدفمان این است که با چند ایده فنی و ایده آل، سرمایه گذاران واقعی راشناسایی نموده و به شهرک تخصصی بادام هدایت کنیم افزود: در اصل هدفمان روی دو موضوع مهم هدایت صادرکنندگاه بادام از خارج استان به شهرک تخصصی بادام سامان و افزایش ارزش افزوده و ایجاد بازار برای ارقامی غیر از رقم بادام مامایی می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن اشاره به در نظر گرفتن زمانبندی مناسب جهت اهلیت سنجی، در بحث صدور پروانه بهره‌برداری افزود: زمانبندی از خرداد تا انتهای تیر ماه باشد و از تیرماه تا شهریور ماه نیز بحث عقد قرارداد‌ها با شهرک‌های صنعتی فراهم گردد تا از این حیث در شهریور ماه واحد بدون واگذاری نداشته باشیم.

این مقام مسئول اعلام داشت: در نهایت در شهرک تخصصی بادام به سه طریق؛ واحد‌های سورت و بسته بندی مختص صادرکنندگانی که در حوزه صادرات بادام خارج از استان مشغول به فعالیت میباشند، واحد‌های فرآوری مثل روغن گیری، تهیه خلال و شیر بادام و واحد‌های مربوط به صنایع جانبی و افزایش انباری و سردخانه مثل واحد‌های کنسانتره، نئوپان و تهیه خوراک دام از پوست سبز بادام مستقر خواهند شد.

در ادامه نیز هر یک از اعضای حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص چگونگی امتیازدهی به متقاضیان شهرک تخصصی بادام عنوان نمودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۹:۵۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
استان با م ایران ظرفیتهای بسیار فراوانی در تولید مغز در کشورمان دارد و این قطب می‌باید دهها برابری رشد یابد چه در صنایع تبدیلی و فرآوری و چه در تولید و صادرات
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان بختیاری
۱۹:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
صنعت بادام چهارمحال و بختیاری میتواند با کار و فرآوری و بسته بندی درست جهانی شود
آخرین اخبار