رونمایی از قدیمی‌ترین نشریه آزاد کتابخانه آستان قدس با قدمت ۱۵۷ سال در مشهد

از روزنامه ملتی قدیمی‌ترین نشریه آزاد و مردمی موجود در آرشیو مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی با قدمت ۱۵۷ سال، امروز طی مراسمی در مشهد رونمایی شد.

کارشناس فضای مجازی مدیریت اسناد کتابخانه آستان قدس در آیین رونمایی روزنامه ملتی گفت: پانزدهم محرم ۱۲۸۳ قمری برابر با ۱۰ خرداد ۱۲۴۵ شمسی نخستین شماره «روزنامه ملت سنیه ایران» منتشر شد که از شماره دوم بنام" ملتی" تغییر نام یافت.

جمیله جهانی افزود: مدیر و سردبیر این روزنامه "علی قلی میرزا اعتضاد السلطنه" و قیمت آن پنج شاهی بوده است.

وی به برخی شاخصه‌های ظاهری نشریه پرداخت و گفت: این روزنامه فاقد شناسنامه دست اندرکاران تحریریه بوده و در تعداد صفحات متغییر سه، پنج، هفت و ۹ صفحه به چاپ می‌رسیده است. همچنین تصویر ایوان مسجد بازار تهران به عنوان سرلوحه، تنها تصویر چاپ شده در روزنامه است.

کارشناس فضای مجازی مدیریت اسناد کتابخانه آستان قدس بیان کرد: روزنامه ملتی بیشتر روزنامه‌ای ادبی و خبری در تهران با خط نستعلیق و چاپ سنگی در قطع ۲۴ ×۳۸ در دارالطباعه دولتی در مدرسه مبارکه دارالفنون به صورت ماهانه منتشر می‌شد.

جهانی ادامه داد: انتشار این روزنامه فرصتی برای افراد عادی بود که بتوانند نوشته‌هایشان را در آن به چاپ برسانند که البته در عمل این امر محقق نشد و عمده مطالب آن به درباریان اختصاص یافت و همانند یک روزنامه ادبی معمولا در هر شماره آن شرح حال یک شاعر یا ادیب به چاپ رسیده که عمده مطالب روزنامه را تشکیل می‌دهد.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار