خسارت ۱۸۵۰ میلیارد تومانی بلایای طبیعی به بخش کشاورزی آذربایجان غربی

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی جاری حوادث غیر مترقبه بیش از ۱۸۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان، خسارت وارد کرد.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از یک هزار و  ۸۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان ناشی از حوادث غیر مترقبه خسارت وارد شده است.

عبداله فتح اله زاده اضافه کرد: از مجموع بلای طبیعی شناخته شده در سطح جهان، ۳۳ بلای طبیعی درسطح کشور ایران رخ می‌دهد و از این لحاظ در رتبه چهارم در دنیا قرار دارد که همه ساله از این طریق خسارات قابل توجهی به بخش کشاورزی استان وارد می‌شود.

وی ادامه داد: پیشگیری و مدیریت بحران قبل از وقوع حوادث غیر مترقبه نقش انکار ناپذیری در کاهش میزان خسارت وارده دارد. دراین راستا مشارکت بهره برداران بخش کشاورزی، آموزش و آگاه سازی کشاورزان در جهت مقابله و نیز کاهش حجم خسارات وارده به این بخش ضروری بوده و ازالزامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این جلسه  از منظر پدافند غیر عامل بر لزوم رصد و پایش مستمر تهدیدات حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تاکید کرد.

خسرو شهبازی افزود: با هدفمند شدن برنامه‌های به نژادی، با توجه به قرابت ژنتیکی بیشتر اکوتیپ‌های مرغ بومی با لاین آرین، می‌توان از ذخایر ژنتیکی در جهت افزایش بهره وری و خودکفایی، همراه با حفظ تنوع ژنتیکی بهره گرفت.

وی تصریح کرد: ایستگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اصلاح نژادی از جمله مرغ بومی، گوسفند نژاد قزل ماکویی، گاومیش و ... به طور کلی ذخایر ژنتیکی دامی و گیاهی باید در استان صیانت و نگهداری شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه استفاده از محصولات سالم باید در بین مردم فرهنگ سازی شود، افزود: تولید برخی از محصولات استراتژیک باید به صورت پایدار توسعه یابد و مخصوصا از واردات محصولات کشاورزی از جمله چوب بدون داشتن گواهی بهداشتی باید ممانعت شود تا خسارت جبران ناپذیری از طریق ورود افات به بخش کشاورزی در استان وارد نشود.

در ادامه جلسه اقدامات به عمل آمده در خصوص اصلاح نژاد و ذخایر ژنتیکی دام و طیور توسط کارشناس دامپزشکی استان تشریح و همچنین اقدامات انجام گرفته در خصوص تهدیدات زیستی حوزه کشاورزی و فعالیت‌های انجام گرفته در خصوص فرایند تولید و عرضه محصولات گواهی شده توسط رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان ارائه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.