شهروندان گوشت قرمز را از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو، گوشت قرمز را از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو بخصوص در آستانه عید قربان، گوشت قرمز مورد نیاز را از مراکز تحت نظارت و مورد تایید دامپزشکی خریداری کرده و به وجود مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها دقت کنند.

سید امید خلیل زاده افزود: کشتار غیرمجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال این بیماری است.

وی اظهار کرد: در راستای جلوگیری از این کشتار‌های غیرمجاز نشست‌ها و تعاملاتی با رییس کل دادگستری آذربایجان غربی و دادستان ارومیه انجام شده که بزودی نتایج آن اعلام می‌شود چرا که این موضوع تهدید علیه سلامتی جامعه است.

خلیل زاده ادامه داد: احتمال شیوع بیماری تب کِریمه کنگو با توجه به فرا رسیدن فصل گرما وجود دارد و لازم است شهروندان در این زمینه تدابیر لازم را بکار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این بیماری به وسیله کنه به انسان منتقل می‌شود، گفت: این نهاد در عید قربان جهت پیشگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا مصمم است به صورت رایگان دام‌های قربانی شهروندان را در کشتارگاه‌ها کشتار کند.

وی یادآور شد: این بیماری به جز تبِ مختصر و گذرا اغلب هیچ علایمی در دام‌ها ندارد بلکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد که در این مواقع انجام کارهایی، چون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده دام‌ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

خلیل زاده تاکید کرد: گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده نیز از راه‌های انتقال بیماری است.

لازم به ذکر است که از راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری می‌توان به سمپاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی اشاره کرد.

به گفته کارشناسان و دامپزشکان یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.