ترکیه نشست چهار جانبه استانبول را مثبت ارزیابی کرد

وزارت دفاع ملی ترکیه نشست چهار جانبه معاونان وزیران دفاع ترکیه، روسیه و اوکراین و مقامات سازمان ملل در استانبول را مثبت ارزیابی کرد. 

 وزارت دفاع ملی ترکیه با صدور بیانیه‌ای نشست چهار جانبه معاونان وزیران دفاع ترکیه، روسیه و اوکراین و مقامات سازمان ملل در استانبول را مثبت ارزیابی کرد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی، وزارت دفاع ملی ترکیه تاکید کرد: با رویکرد سازنده طرف ها، مذاکرات مثبتی در مدت دو روز در استانبول انجام شد. طرفین در خصوص تخلیه کشتی‌های ترکیه و کارکنان کشتی‌ها از بنادر اوکراین نیز توافق کردند. 

وزارت دفاع ملی ترکیه خاطر نشان کرد: عملیات تخلیه کشتی‌های ترکیه از بنادر تحت محاصره اوکراین الگویی برای تخلیه کشتی‌های کشور‌های دیگر خواهد بود. 

بر اساس این بیانیه در خصوص ادامه فعالیت‌ها در زمینه صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه نیز پیشرفت‌های خوبی در این مذاکرات به دست آمده است. طرفین توافق کردند مذاکرات درباره فعالیت موثر کریدور دریای سیاه به صورت چهار جانبه در سطح کارشناسان و به میزبانی ترکیه برگزار شود. 

مذاکرات ۴ جانبه اخیر روز‌های ۱۰ و ۱۱ مه در استانبول برگزار شد.پس از آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و توقف صادرات غلات اوکراین و کمبود برخی محصولات غلات در بازارها جهانی به خصوص بروز مشکل در تامین امنیت غذایی در برخی نقاط جهان، تابستان سال گذشته با ابتکار ترکیه یک «مرکز هماهنگی مشترک» با مشارکت سازمان ملل با هدف انتقال ایمن غلات تولید اوکراین در استانبول ایجاد شد. این توافق که در نتیجه تلاش‌ها برای جلوگیری از بحران غذایی در سراسر جهان حاصل شد، شامل خروج کشتی‌ها از بنادر اوکراین و نیز ارسال غلات به بنادر اوکراین توسط کشتی‌های تحت کنترل این مرکز فعال در ترکیه بوده و تاکنون به اجرا درآمده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار