عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد:

ایفای نقش تهران در بازگشت صلح و آرامش به کابل

فداحسین مالکی گفت:ایران به عنوان همسایه افغانستان طی دهه‌های گذشته تلاش کرده در کنار مردم این کشور باشد و کمک‌های فراوانی را به ملت افغانستان ارائه کرده است.

فداحسین مالکی درباره اهمیت برگزاری نشست دوحه درباره افغانستان به میزبانی سازمان ملل و با حضور جمهوری اسلامی ایران، گفت: نشست یاد شده در سال‌های گذشته با محوریت آمریکایی‌ها برگزار میشد که دخالت‌های آشکار کاخ سفید موجب شد اوضاع این کشور نابسمان‌تر شود.

وی اظهار کرد: در واقع ایالات متحده تلاش می‌کرد در آن زمان از عنوان گفتگو‌های صلح استفاده کند تا زمینه حضور نیرو‌های خودش در افغانستان را فراهم و همچنین زمینه فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی را در پشت پرده رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه نشست کنونی در دوحه متفاوت از نشست‌های گذشته بوده و تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان دارد، ادامه داد: در واقع موضوعات کلیدی مانند حقوق بشر بویژه حقوق زنان و دختران، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و ... نیز در دستورکار این نشست قرار دارد که بیانگر اهمیت سطح این مذاکرات است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه طالبان نمی‌خواهد زیر بار تشکیل دولت مردمی برود، افزود: این مهم در حالیست که همه جناح‌های سیاسی و قومیت‌ها باید در امر حکومت داری و تعیین سرنوشت افغانستان مشارکت داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه و رایزنی‌های متعدد با حاضران نشان دهنده تاثیرگذاری تهران در امور مختلف است، خاطرنشان کرد: در این میان نباید فراموش کرد که ایران به عنوان همسایه افغانستان طی دهه‌های گذشته تلاش کرده در کنار مردم این کشور باشد و کمک‌های فراوانی را به ملت افغانستان ارائه کرده است؛ بنابراین ایران می‌تواند نقش پررنگی در بازگشت صلح و آرامش به این کشور ایفا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار