اطراف نیروگاه زاپوریژیا تخلیه شد

یک مقام روسیه از تخلیه بیش از هزار و ششصد نفر از منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خبر داد.

یک مقام روسی در منطقه تحت کنترل روسیه «زاپوریژیا » اعلام کرد که حدود هزار ۶۷۹ نفر از منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا » تخلیه شده‌اند که حدود ۶۶۰ نفر از آن‌ها کودکان بودند.

به گزارش رویترز، «یوگنی بالتسکی» فرماندار منطقه زاپوریژیا، که تحت کنترل روسیه است، در کانال پیام‌رسان تلگرام خود نوشت: «افراد تخلیه شده در محل اسکان موقت ساکنان مناطق خط مقدم منطقه زاپوریژیا در بردیانسک مستقر شده‌اند.»

بردیانسک یک شهر بندری در جنوب شرقی اوکراین در ساحل دریای «آزوف» است که از روز‌های اولیه حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به دست روسیه افتاد.

رئیس سازمان نظارت بر انرژی هسته‌ای سازمان ملل همزمان با شروع تخلیه مردم از مناطق مجاور اعلام کرد که وضعیت اطراف نیروگاه «به طور بالقوه خطرناک» شده است. در بیانیه‌ای که در وبگاه این آژانس منتشر شده «رافائل گروسی» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار حفاظت از بزرگترین سایت هسته‌ای اروپا شد و افزود: «وضعیت در منطقه نزدیک تأسیسات هسته‌ای زاپوریژیا به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک می‌شود. من به شدت نگران خطرات ایمنی و امنیت هسته‌ای نیروگاه هستم. ما باید از حالا برای جلوگیری از تهدید یک حادثه هسته‌ای شدید و پیامد‌های مرتبط با آن برای جمعیت و محیط زیست اقدام کنیم.»

انتظار می‌رود اوکراین به زودی یک ضد حمله مورد انتظار را برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه از جمله در منطقه زاپوریژیا آغاز کند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا پس از آغاز حملات روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۳، به دست نیرو‌های روسی افتاد، منطقه زاپوریژیا هم پیش‌تر از آن  در یک همه‌پرسی به روسیه واگذار شده بود. تاکنون روسیه و اوکراین بار‌ها یکدیگر را به حملات به این نیروگاه هسته‌ای متهم کردند و هرکدام دیگری را مسئول حملات فاجعه‌بار به این تأسیسات می‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار