تشکیل گروه پنج، الگوی مناسب برای سایر کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد‌ که تشکیل گروه پنج می‌تواند الگوی سایر کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد.

جعفر حسین در مراسم اختتامیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشور‌های گروه پنج در زمینه همکاری‌های نظام سلامت، گفت: گروه پنج یک پلتفرم متحدالشکل برای توسعه همکاری هاست و باید گفت سازمان جهانی بهداشت تاکنون نمونه‌ای از این پلتفرم که شاخص‌های سلامتی را در قالب یک گروه از کشور‌های همسایه، دنبال کند، نداشته است.
 
وی افزود: از ایران،  عین اللهی وزیر بهداشت و  نیکنام که ظرف ۸ ماه گذشته شرایط فعالیت مجدد کشور‌های گروه پنج را فراهم کردند، قدردانی می‌کنم.
 
وی ادامه داد: این سومین جلسه گروه پنج در یکسال اخیر است که پوشش سلامت همگانی در منطقه را به بحث گذاشته و هماهنگی و انسجام کشور‌های گروه پنج را در حوزه سلامت دنبال می‌کند. این گروه برای سایر کشور‌های حوزه مدیترانه شرقی (امرو) نیز پیام خوبی دارد.
 
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بیان کرد: من مفتخرم که در ایران هستم و همت والای این کشور برای تحقق دستاورد‌های سلامت را که بسیار قابل ستایش است، شاهد باشم. 
 
جعفر حسین با بیان این که ایران دسترسی به خدمات و پوشش همگانی سلامت را برای اتباع و پناهندگان افغانی نیز فراهم کرده است، گفت: وزارت بهداشت تلاش بسیاری در عرصه سلامت منطقه به عمل آورده و دفاتر سازمان‌های بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد هم نقش مهمی در این زمینه داشته‌اند. 
 
وی با اشاره به این که سلامت یک مقوله همگانی است که باعث همدلی جوامع و مردم می‌شود نه تفکیک آنها، اظهار داشت: جمعیت کره زمین زیاد شده و باید به هم کمک کنیم. شرکای سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی علمی نیز باید در همه زمینه‌های سلامت به هم کمک کنند. ما در سازمان جهانی بهداشت از کشور‌های عضو در ایجاد پلتفرم‌های مشترک مثل گروه پنج، حمایت می‌کنیم. گروه پنج مشارکت در جامعه بین المللی را تقویت می‌کند. همه اعضای گروه پنج نیز باید مصوبات این گروه را قانونی تلقی کرده و بدان عمل کنند. 
 
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: بیماری و سلامت مرز ندارد و نفع و ضرر آن به همه کشور‌ها و افراد می‌رسد. تامین سلامت کودکان، مادران و سالمندان وظیفه ماست. ایران بهترین مراقبت‌های اولیه سلامت را در منطقه دارد و بقیه کشور‌های گروه پنج نیز باید در این زمینه از ایران الگو بگیرند. 
 

برچسب ها: نظام سلامت ، پیشگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار