نگاهی به کمیسیون‌های چهارگانه مجمع مشورتی رؤسای شورا‌های اسلامی

شصت‌وهفتمین مجمع مشورتی رؤسای شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها در شیراز به کار خود پایان داد.

شصت‌وهفتمین مجمع مشورتی رؤسای شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها در حالی به کار خود در شیراز پایان داد که طی دو روز، چهار کمیسیون در این مجمع پیرامون مباحث مختلف به بحث و گفتگو پرداختند و حاصل آن مصوباتی بود که شاید بتواند کمی فعالیت‌های شورا‌ها را تسهیل کند. 

اصلاح الگوی مصرف آب در دستور کار باشد 

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع مشورتی رؤسای شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان کشور در آیین اختتامیه با اشاره به برخی تصمیمات این کمیسیون گفت: بیشترین موضوع مطرح شده در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اصلاح الگوی مصرف آب بود. 

 کرم نعمتی گفت: در این کمیسیون سه دستور جلسه بررسی شد، دستور کار این کمیسیون در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب و مسائل زیست محیطی، مدیریت پسماند و مرور تکالیف برعهده دولت در خصوص کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و سطح ملی بود.

او به ارائه پیشنهادات مطرح توسط اعضای این کمیسیون اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در هر کلان‌شهر مورد تأکید اعضا بود.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: فرونشست‌های مربوط به هر کلان‌شهر و رشد شهرنشینی و افزایش مصرف آب از دیگر موضوعات مورد گفتگو در این کمیسیون بود.

تعهدات دولت در خصوص بافت‌های فرسوده تاکنون محقق نشده است
 
 رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری مجمع و رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر هم در این جلسه گفت: در کمیسیون عمران و توسعه شهری، مباحثی در ارتباط با احیا و نوسازی بافت.‌های فرسوده، جهت‌گیری قرارگاه جهادی مسکن با رویکرد بازآفرینی شهری به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار مطرح شد. 

وحید نیک‌روش تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعهدات دولت درخصوص بافت‌های فرسوده تاکنون محقق نشده است، درصورتی‌که پرداخت نقدی وجود ندارد باید موضوع تهاتر در دستور کار قرار گیرد. 

او با بیان اینکه موضوع انشعابات و صدور تخفیفات در این حوزه از دیگر موضوعات مورد گفت‌گو در این کمیسیون بود، افزود: در این راستا باید دستگاه‌های خدمات‌رسان باید هماهنگی لازم را داشته تا این اقدام صورت گیرد. 

نیک‌روش گفت: اعطای تسهیلات و تخفیف در بیمه ساختمان، راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری در شهر‌هایی که بافت فرسوده این شهر‌ها فاقد این دفاتر هستند و تعیین زمین‌ها در بافت فرسوده به عنوان زمین‌های تجاری جهت حضور بیشتر سرمایه‌گذار، دسترسی آسان به حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس در بافت‌های فرسوده به عنوان برخی از پیشنهادات ارائه شده از سوی اعضای حاضر در کمیسیون توسعه و عمران شهری بود.

رئیس کمیسیون حقوقی و اقتصادی مجمع نیز ضمن ارائه گزارشی از این کمیسیون گفت: پیشنهاداتی در شورای اسلامی شهر شیراز تهیه شده بود که منجر به چند مصوبه و نامه شد.

مجید ناصحی مقدم با اشاره به بررسی ۳ دستور کار در این کمیسیون گفت: دستور اول ما پیگیری تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری بود که بند اول مصوب و مقرر شد کمیته‌ای ذیل این کمیسیون شکل بگیرد و از هر شورای شهر عضو در مجمع، شخصی که با مشکلات و معضلات ساختار‌های معیوبی که مانع مدیریت یکپارچه شهری می‌شود، آشنا باشد، عضو این کمیته شده و پیگیری و کارشناسی و بررسی شود تا جلسه بعدی مجمع متن قانونمندی در این زمینه ارائه شود.

او گفت: بند دوم در خصوص منابع انسانی و جدی نیروی با انگیزه و توانمند در شهرداری و شورای شهر بود که مقرر شد اقدامات کارشناسی شده برای توانندسازی و جذب نیرو‌های کارآمد انجام شود.

ناصحی مقدم گفت: بند سوم نیز به موضوع پایدارسازی درآمد شهرداری‌ها اختصاص داشت که مصوب شد در این زمینه نیز کمیته‌ای تشکیل و نظام مالی شهرداری‌ها به صورت دقیق‌تر و علمی‌تر مورد بررسی قرار گیرد. 

عضویت یک عضو شورای اسلامی شهر در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها با حق رأی 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این مجمع نیز در اختتامیه این مجمع در شیراز با اشاره به برخی مصوبات این کمیسیون گفت: در ابتدا این کمیسیون گزارشی از نشست کمیسیون‌های فرهنگی شهر‌های حماسه‌ساز که در اصفهان برگزار شد، مطرح و بررسی شد.

جمشید عین‌بیگی گفت: در ادامه ما سه دستور را بررسی که تعیین شاخص‌های فرهنگ عمومی انقلاب دستور کار نخست بود و هر کدام از اعضا تعریف‌هایی برای آن داشتند که هرکدام مجموعه‌ای از باور‌ها و اتفاقاتی است که منجر به ارزش در جامعه یاد می‌کنند و به. عنوان فرهنگ عمومی مطرح می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: همچنین قرار شد با پیشنهاد یکی از اعضای شورا‌های اسلامی به عنوان عضو اصلی شورای فرهنگ عمومی با اختیار رأی حضور داشته باشد. 

او گفت: دستور کار دوم تبیین نقش آموزش شهروندی در شهر هوشمند بود که اعضا برنامه‌هایی را در تثبیت و تسهیل شهروندان برای ورود به شهر هوشمند عنوان کردند که ضرورت آن آموزش و تبیین شهروندان است؛ چراکه تبیین آموزش شهروندی و تحقق شهر هوشمند مبتنی بر آموزش شهروندان است.

عین‌بیگی گفت: دستور کار سوم تعیین شاخص‌های مسئولیت‌های اجتماعی شهرداری بود که در این راستا هم در خصوص تعیین شاخص‌های مسئولیت‌های اجتماعی بحث و قرار شد که از نظرات کارشناسی صاحب‌نظران اجتماعی کسب تکلیف شود و مسؤولیت فرهنگی از اجتماعی جدا و پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی تعریف شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار