خسروپناه:

رویکرد انقلاب فرهنگی استفاده از الگوی حکمرانی نخبگانی به صورت حداکثری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح بر اینکه حکمرانی بدون سند غلط و در عین حال سند بسندگی هم غلط است، گفت: رویکرد ما در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی استفاده از الگوی حکمرانی نخبگانی به صورت حداکثری است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در آیین افتتاحیه این اجلاس که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در حال برگزاری است، گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای ۴ ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی و خانواده و زنان است که ذیل این ستادها، ١٠٠ میز مورد نیاز با تعیین الویت‌ها تعریف شده است.

او با بیان اینکه ٧٠ درصد مصوبات ما به حوزه علم و فناوری،٢٠ درصد به حوزه فرهنگ و ١٠ درصد به حوزه مشترک بر می‌گردد، گفت: راه بینی، راهبردی، راهبری و راه سنجی مهمترین رویکرد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح بر اینکه حکمرانی بدون سند غلط و در عین حال سند بسندگی هم غلط است، گفت: رویکرد ما در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی استفاده از الگوی حکمرانی نخبگانی به صورت حداکثری است.

خسروپناه با بیان اینکه در سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور چندین راهبرد در بخش تعامل حوزه و دانشگاه داریم، پیشنهاد داد که کانون حکمرانی حکمت بنیان در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها راه اندازی شود و اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف شناسایی و نسبت به آن موضوع از منظر فلسفه و علم و قرآن به بحث و بررسی بنشینند.

او گفت: به عنوان مثال؛ کارگروه قرآن شناسی در حوزه امنیت غذایی با حضور علم شناس و فلسفه دان تشکیل شود که در این صورت رساله‌ها ساماندهی و هدایت می‌شوند. یا به عنوان نمونه دانشکده خانواده تشکیل و مسائلی از قبیل روانشناسی، جامعه شناسی و... ذیل این دانشکده تعریف شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تحول و تعالی در حوزه علوم انسانی نیز گفت: تاکنون عمده وظیفه این شورا تحول در سرفصل و طراحی کتب درسی بوده است که اگرچه کاری ارزشمند است، اما تنها اقدامی اجرایی بوده است، لذا پیشنهاد ما این است که این کار در وزارت علوم دنبال شود، چرا که عده‌ای در وزارت علوم متولی تالیف کتب درسی هستند.

خسروپناه گفت: در خصوص فلسفه علوم انسانی فکر نکرده‌ایم و در حالی که اگر فلسفه نوین را ندانیم معنای مدرن علوم انسانی را متوجه نخواهیم شد. علوم انسانی مدرن فلسفه دارد و نمی‌توان نظریه‌های فرهنگ و علوم انسانی را بدون مبنای فلسفی معنا کرد.

او به فرآیند نظریه پردازی هم اشاره خاطرنشان کرد: اگرچه کرسی‌های نظریه پردازی از سال‌ها قبل تشکیل شده، اما کار پسینی است و طی ١۵ سال گدشته که کرسی‌های نظریه تاکنون تنها ۶۵ نظریه در حوزه علوم انسانی و نوآوری ثبت شده، چون فرایند نظریه پردازی در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبدیل فناوری‌های نرم اجتماعی به مهارت اجتماعی در مسیر تحول در حوزه علوم انسانی تاکید و تصریح کرد: ذهن‌ها را باید تغییر داد تا تحول در علوم انسانی رخ دهد.

خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طی چهار دهه پس از انقلاب اختاپوس‌هایی همچون کنکور سراسری و پژوهش در حوزه مجلات و رساله‌ها در حوزه علم شکل گرفته‌اند که به حکمرانی علم آسیب زده‌اند، گفت: در همه دولت‌ها این موضوع حاکم بوده و اگرچه همه ما هم می‌دانیم، اما کاری انجام نداده‌ایم.

او با تصریح بر اینکه راهی جز ارائه الگوی حکمرانی علم و فناوری نداریم، خاطرنشان کرد: حکمرانی هرمی جواب نمی‌دهد، اما الگوی حکمرانی نخبگانی جواب می‌دهد، ولی نیازمند راه و روش خاص خود است و باید حکمت محور پیش برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار