جوان مبتکر و صنعتگر بوکانی با بهره گیری از دانش بومی، برای نخستین بار در کشور، دستگاه ردیف کار نخود، طراحی و تولید کرد.

جوان مبتکر و خلاق بوکانی با هدف صرفه جویی در میزان بذر و زمان کشت و  افزایش راندمان تولید با بهره‌گیری از توان و دانش بومی  برای نخستین بار در کشور، موفق به ساخت دستگاه ردیف کار نخود شد.

آسو دلباخته توانسته این دستگاه را با توجه به نیاز کشاورزان و زارعان منطقه طراحی و تولید کند و به دلیل افزایش راندمان تولید و مزایای دستگاه نسبت به روش‌های سنتی در بازار مشتری‌های خوبی پیدا کرده و ضمن استفاده در اراضی کشاورزی شهرستان و استان به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

این مخترع و مبتکر بوکانی گفت: به لطف اینکه خانواده خودم کشاورز هستند و همیشه پدرم و برادرهام می‌گفتند که کشت نخود با دست، زیاد توجیه اقتصادی نداره این چنین شد که جرقه و‌ایده ساخت این دستگاه به فکرم رسید که بعد از چند بار تکرار و آزمون و خطا و آزمایش موفق به ساخت نمونه پیشرفته آن شدیم که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

دلباخته می گوید: دستگاه ردیف کار نخود که با توان و مواد بومی ساخته شده و مشابه خارجی ندارد.

عبدینی مسول واحد مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی بوکان نیز گفت: این دستگاه در راستای مکانیزه کردن عملیات کاشت نخود در سال های گذشته و پس از طی آزمایش‌های لازم به تولید انبوه رسیده و قابل مقایسه با روش سنتی نیست.

دلباخته در خصوص مشکلاتش نیز اظهار کرد: به دلیل نبود تسهیلات سرمایه در گردش ما در طول سال قادر به ساخت و تولید تنها ۵۰ تا ۶۰ دستگاه هستیم که در صورت اختصاص تسهیلات توان تولید تعداد بیشتر و قطعا اشتغال زایی بیشتر و پایدار خواهیم بود.

گفتنی است صرفه جویی در میزان بذر و زمان کشت، افزایش راندمان تولید در واحد سطح، غلبه بر علف‌های هرز به روش مکانیکی و دستیابی به محصولی یکنواخت از دیگر مزایایی استفاده از این دستگاه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.