فرماندار کرمان:

در حوزه صنایع تبدیلی، شرایط را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی تسهیل می‌کنیم

بابایی گفت: در بخش صنایع تبدیلی در انتظار اختصاص تسهیلات دولت نیستیم و با همکاری دستگاه‌ها، شرایط را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی تسهیل می‌کنیم.

علی بابایی در کارگروه کشاورزی شهرستان کرمان با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر شهرستان کرمان در بخش صنعت و خدمات گفت: بخش کشاورزی، هنوز رتبه اول تولید شهرستان را در اختیار دارد.

او مدیریت آب را مهم‌ترین رکن تولید کشاورزی در شهرستان دانست و افزود: سیستم سنتی آبیاری در بخش کشاورزی، عامل اصلی هدر رفت و اتلاف بالای آب شهرستان است که باید به جد مورد توجه مسئولان امر برای اصلاح روش قرار گیرد.

فرماندار کرمان پرداخت تسهیلات در بخش آبیاری‌های نوین را از اهم اقدامات در این خصوص برشمرد و بیان داشت: در توسعه استفاده از آبیاری‌های نوین کشاورزی، تلاش‌ها و اقدامات خوبی صورت گرفته؛ اما کافی نیست و جای کار فراوان در این زمینه وجود دارد.

او  افزود: هنوز ۷۵ درصد اراضی کشاورزی به این سیستم‌ها مجهز نیست و بخشی از ۲۵ درصد سیستم‌های آبیاری نوین که در سال‌های گذشته اجرا شده است نیز به دلیل مشکلات فنی و آگاه نبودن برخی کشاورزان از چرخه کاری خارج شده است و در سیستم آبیاری‌های سنتی نیز ۶۰۰ قنات در شهرستان نیاز مبرم به لایروبی دارد.

رئیس کارگروه کشاورزی شهرستان کرمان با اشاره به برخی اقدامات انجام شده  طی امسال برای رونق سرمایه گذاری شهرستان بیان داشت: در بخش صنایع تبدیلی در انتظار اختصاص تسهیلات دولت نیستیم و با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرایط را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی تسهیل می‌کنیم.

او کشاورزی دانش بنیان و بهره گیری از تجهیزات مدرن را عامل افزایش تولید و بهره وری در بخش کشاورزی برشمرد و تاکید کرد: توسعه کشاورزی شهرستان کرمان به صورت کیفی بوده و به دنبال گسترش کمی آن هم نیستیم.

فرماندار کرمان ادامه داد: خوشبختانه در تولید محصولات سیر و گلرنگ، رتبه اول و در پسته و محصولات گلخانه ای، رتبه سوم استان را داریم و علاوه بر آن رتبه اول تولید شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ و آبزیان استان را نیز در اختیار داریم؛ اما به دلیل نبود وجود صنایع تبدیلی، کشاورزان و تولید کنندگان بهره‌ زیادی از ارزش افزوده‌ محصول نبرده و سود عمده آن نصیب واسطه‌ها می‌شود.

رئیس کارگروه کشاورزی شهرستان کرمان تغییر کاربری در بخش کشاورزی را از اهم مشکلات موجود برشمرد و گفت: کاربری مساحت زیادی از اراضی کشاورزی در مناطق خوش آب و هوا به مسکونی و ویلایی تغییر یافته که از مهم‌ترین عامل پیش روی توسعه کشاورزی است.

او  واگذاری تراکتور و ادوات کشاورزی درسال‌های گذشته به کشاورزان را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به وجود ۱۳ هزار دستگاه ادوات کشاورزی در شهرستان، تصریح کرد: تشکیل و تقویت شرکت‌های خدمات فنی روستایی، بهترین راه برای تأمین ادوات مورد نیاز کشاورزان بوده و مشکل قاچاق سوخت در این حوزه نیز مرفع می‌شود.

فرماندار کرمان با اشاره به وجود بیش از ۲۴ هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی در شهرستان، خواستار همکاری بیشتر شرکت‌های بیمه گر با کشاورزان شد تا جمعیت بیشتری تحت پوشش قرار گیرند.

داوود بیگلری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز تحقیق، آموزش و ترویج را شعار اصلی سازمان در نیل به اهداف و تحقق شعار سال در رشد تولید بخش کشاورزی ذکر کرد.

او با تاکید بر موضوع امنیت غذایی که بخش اعظم آن در حوزه تولید بخش کشاورزی است، افزود: امنیت غذایی، مسئله‌ای استراتژیک بوده که تامین آن نیازمند همکاری و هم افزایی تولیدکنندگان و بخش دولتی می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان مسئله بیوتروریسم و محصولات تراریخته گفت: تصمیم گیری و اظهار نظر در این زمینه تخصصی است؛ اما قطعا این محصولات می‌تواند در طولانی مدت تاثیرات بسزایی بر سلامتی و باروری مردم داشته باشند و سیاستگذاری و فعالیت در این حوزه از برنامه‌های پیش روی جهاد کشاورزی است.

بیگلری با ابراز رضایت از همدلی بین مسئولان و عزم راسخ استان بر افزایش تولید بخش کشاورزی ، خبر از تهیه سند توسعه کشاورزی استان و شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک داد که فورا در اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت.

محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز  نرخ بهره وری در حوزه‌ کشاورزی را پایین و مدیریت آب در این بخش را غیرقابل قبول دانست و با اشاره به عوارض محصولات تراریخته  گفت: باید در این حوزه نظارت بیشتری صورت گیرد.

او  با تاکید بر لزوم راه اندازی سریع کشتارگاه دام، خواستار ساماندهی این بخش مهم شد و بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: لزوم توسعه بیمه ای کشاورزی برای  حمایت از کشاورزان و رونق شرکت‌های تعاونی فنی و تخصصی در حوزه بازاریابی، فروش و خدمات فنی، ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار