توافق اولیه آمریکا و تایوان برای تجارت «قرن ۲۱»

نماینده تجاری آمریکا از توافق اولیه میان واشنگتن و تایپه در زمینه توافقنامه تجاری جدید موسوم به قرن ۲۱، خبر داد.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر قوی در شرق آسیا باعث وحشت استراتژیست‌های آمریکایی شده است. واشنگتن به پکن به چشم یک رقیب همتراز می‌نگرد که می‌کوشد با ایجاد هژمونی در شرق آسیا، تفوق آمریکا بر نظام بین الملل را به چالش بکشد. اکنون آمریکا می‌کوشد همان سیاست مهاری را که علیه شوروی در جنگ سرد اعمال کرده بود علیه چین نیز در شرق آسیا اعمال کند. یکی از استراتژیک‌ترین مناطق بدین منظور جزیره تایوان است. 

به گزارش تل تریدر، کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا و تایوان به توافق اولیه در مورد توافقنامه اقتصادی «تجارت قرن بیست و یکم» دست یافتند. 

او در این بیانیه اعلام کرد: این امر دستاوردی است که نشان دهنده گام‌های مهم و رو به جلو در تقویت مناسبات اقتصادی واشنگتن و تایپه است. این موضوع نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم با هم کار کنیم و اولویت‌های تجاری متقابل را از طرف مردم خود پیش ببریم. 

براساس این موافقتنامه تجاری، حوزه‌های اداره گمرک و تسهیل تجارت، شیوه‌های نظارتی مناسب، مقررات خدمات داخلی، مبارزه با فساد، و قوانین مربوط به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ تحت پوشش قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود این قرار داد طی هفته‌های آتی به امضای مقامات ارشد تایوان و آمریکا برسد.

چین یکی از مخالفان گسترش مراودات مستقیم میان آمریکا و تایوان است. واشنگتن گرچه مدعی حمایت از سیاست چین واحد است، اما خود را متعهد به حمایت از وضعیت فعلی تایپه در برابر پکن می‌داند. آمریکا تاکنون ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات از جمله جنگنده‌های اف ۱۶ در اختیار تایوان قرار داده است.

برچسب ها: تایوان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار