عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع عفاف و حجاب

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئله حجاب و عفاف یک مشکل ریشه‌ای است و حل این موضوع نیازمند همکاری همه جانبه مردم با مسئولان می‌باشد.

 محمد حسین طاهری سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  ایجاد زیر ساخت‌هایی برای عرضه و فروش تولیدات محصولات حوزه لباس را از اقدامات سازنده و موثر برشمرد و بر استفاده از ظرفیت طراحان داخلی تاکید کرد.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد انجمن مد و لباس متشکل از فعالان عرصه مد و لباس با توانمندی‌های بارز اشاره کرد و اظهار داشت: این گروه توانمندی‌های مختلفی در زمینه مد و لباس دارند که در بعد کشوری فعالند.
 
طاهری بر استفاده از ظرفیت نمایشنامه نویسان در قالب تولیدات محتوای نمایشی خبر داد و افزود: با بهره گیری از ظرفیت‌های این گروه می‌توان در حوزه‌های دانش آموزی و بزرگسالان با پیام‌های غیرمستقیم آگاهی را در جامعه ایجاد کرد.
 
وی کمیته استانی هنر، رسانه نظارت بر تابلو‌های شهری و تبلیغاتی را از دیگر اقدامات مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظارت بر محتوای ارائه شده در بیلبورد‌های تبلیغاتی برشمرد.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از فضاسازی شهری به منظور توسعه عفاف و حجاب با همکاری مجموعه شهرداری خبر داد و افزود: با استفاده از ظرفیت گرافیست‌های مطرح کشوری برای طراحی و گرافیک این طرح استفاده شده تا فضای مناسبی برای تبلیغ آثار ارزشمند حجاب انجام شود.
 
طاهری در پایان از برگزاری نمایشگاه مد و لباس از فردا ۳۱ خرداد ماه به مدت سه روز در سرای بهشتیان مجموعه سعدالسلطنه با حضور ۵۰ برند کشوری در حوزه مد و لباس خبر داد.
 
مصوبات عفاف و حجاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
۱- هماهنگی و نظارت بر رسانه‌های ارتباط جمعی همانند: روزنامه ها، مجلات، محصولات سمعی و بصری، نمایش‌ها برای توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و رعایت آن.
 
۲- حمایت مادی و معنوی از آثار فرهنگی هنری همانند: تسریع در صدور مجوز، ارائه یارانه و تشویق تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنرمندانی که راهکار‌های تازه و جذاب در راستای توسعه فرهنگ عفاف ارائه می‌نمایند.
 
۳- جلوگیری از انتشار و تبلیغ کانال‌های فرهنگی که با فرهنگ عفاف و حجاب مغایرت داشته باشد؛ مانند (کتاب، فیلم، نشریات، تئاتر و ...)
 
۴- ترویج الگو‌های مناسب برای عفاف و حجاب و ممانعت از ترویج فرهنگ مدگرایی منفی در محصولات و کانال‌های فرهنگی.
 
۵- هماهنگی و همکاری با رسانه‌های جمعی برای ایجاد حساسیت الزام در خانواده‌ها نسبت به اهمیت فرهنگ حجاب و عفاف.
 
۶- تولید سمفونی و آثار موسیقیایی متناسب با موضوع عفاف و حجاب.
 
۷-برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، منطقه ای، ملی و بین المللی برای رواج فرهنگ عفاف و حجاب.
 
۸- استفاده از ظرفیت سازمان‌های فرهنگی غیردولتی و خصوصی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب. قوانین و مقررات مرتبط با عفاف و حجاب
 
۹- نظارت فرهنگی بر اینترنت و ایجاد سیاست‌های حمایتی و هدایتی به منظور تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگی.
 
۱۰- تبیین و تحلیل ریشه‌های دینی و اعتقادی فرهنگ عفاف و حجاب به ویژه برای نسل جوان از طریق تولیدات ملی، نشست‌های فکری فرهنگی، ایجاد باشگاه اندیشه و مانند آن.
 
۱۱- نظارت بر تشکل‌های هنری مردمی، نمایشگاه‌های هنری و محافل هنری عمومی؛ مانند: کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها برای رعایت فرهنگ عفاف و حجاب.
 
۱۲- اهتمام الزم برای اجرای قانون "منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در مطبوعات".
 
۱۳- به عضویت پذیرفتن خانم‌های متعهد و مطلع از مسائل عفاف و حجاب در هیأت‌های نظارت بر بازبینی فیلم، کتاب و ...
 
۱۴- تهیه فیلم‌های سینمایی در مورد تاریخچة کشف حجاب در ایران و بررسی علل و عوامل آن.
 
۱۵- استفاده مناسب از لباس‌های اسلامی ملی (حجاب و حجاب برتر) در فیلم‌های سینمایی و استفاده نکردن از این پوشش توسط شخصیت‌های منفی و منفور در فیلمها.
 
۱۶- ارزیابی مستمر وضعیت حضور زنان در فیلم‌های سینمایی و مطبوعات.
 
۱۷- نظارت دقیق و اصولی بر وضعیت فرهنگی اخلاقی سالن‌های سینما و مراکز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 
۱۸- حمایت از انتشار نشریات تخصصی و پوشاک اسلامی در جهانی نمودن این نشریات از طریق اینترنت.
 
۱۹- ارتباط مستمر و تبلیغ در جهت گسترش فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی در بین ایرانیان مقیم خارج از کشور به وسیله رایزنی‌های فرهنگی در سفارتخانه‌های ج. ا. ا در سراسر دنیا (با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) قوانین و مقررات مرتبط با عفاف و حجاب 
 
۲۰- همکاری و هماهنگی در جهت اعزام گروه‌های فرهنگی جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ و آداب ملی اسلامی برای سایر ملل خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور (با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی).
 
۲۱- توسعه و گسترش ارتباط فرهنگی اسلامی و ملی بین سفارتخانه‌های کشور‌های اسلامی در ایران (با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی).

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار