سرمایه گذاری در تجدیدپذیر پرسود‌ترین نوع سرمایه گذاری خواهد شد

محرابیان گفت: با راه اندازی تابلوی سبز بورس انرژی، سرمایه گذاری در تجدیدپذیر‌ها پرسود‌ترین نوع سرمایه گذاری خواهد شد.

آقای علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در آیین افتتاح از تابلو سبز بورس انرژی گفت: امروز روز بسیار مهمی در صنعت برق کشور است و امیدواریم روز مهم در تجدیدپذیر هم محسوب شود. ضرورت اول ما رفع ناترازی است. ما ناترازی قابل توجهی در تأمین برق کشور داریم و روش مناسب، تأمین این نیاز از طریق تجدیدپذیر‌ها است. دلیل دوم اقتصادی بودن آن در مقابل با انرژی‌های دیگر در تأمین برق است. مورد سوم هم موضوع محیط زیست است. انرژی تجدیدپذیر انرژی پاک و بدون آلایندگی است که فضا را برای زندگی نسل آینده فراهم میکند. باید از روش‌های استفاده کنیم که باعث کاهش آلایندگی در محیط زیست شود.

محرابیان گفت: تقریبا در تمامی روش‌ها به غیر از روش تجدیدپذیر مصرف آب داریم که در این روش نیازی به آب نیست. در جهان و در ایران ناترازی سوخت داریم. در کشور ما علیرغم سرمایه گذاری‌ها در سوخت‌های فسیلی، ناترازی قابل توجهی داریم که در فصول سرد سال نمود پیدا می‌کند.

این مقام مسئول گفت: به دلیل اقتصاد و رقابت با دیگر روش‌های تأمین برق تجدیدپذیر‌ها در ایران پا نگرفته است. در روش‌های دیگر قیمت سوخت صفر محسوب می‌شود و با این روش حس میشود که تجدیدپذیر‌ها گران‌تر است. اما در واقع هر کیلووات برق ۲۷ صدم لیتر سوخت مایع مصرف میکند.

او ادامه داد: بورس انرژی پاسخگوی ابهام اقتصادی در تأمین برق خواهد بود و امکان رقابت را برای تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر فراهم می‌کند. یک چالشی داریم که قانون گذار آن را رفع کرده است. در قانون اعلام شده صنایع در سال اول یک درصد برق خود را یا با نیروگاه تجدید پذیر یا از طریق بورس تامین کند.

وزیر نیرو در خصوص برق ادارات گفت: در بخش اداری هم باید ۲۰ درصد انرژی خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تأمین کند. در امسال ۵ درصد بخش ادارات از محل بورس انرژی یا نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید تأمین شود. سال آینده الزام صنایع به ۵ درصد می‌رسد و الزام ادارات نیر طی ۴ سال به ۲۰ درصد می‌رسد.

وزیر نیرو می‌گوید: با راه اندازی این تابلو سرمایه گذاری در این صنعت به عنوان پرسود‌ترین نوع سرمایه گذاری محسوب میشود. در بازاری که دولت قیمت گذاری نمیکند و نقش کمی دارد. در کشور‌های منطقه، جمهوری اسلامی اولین کشوری است که این کار را انجام داده و معضل بسیاری از سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر در دریافت مطالبات را رفع کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار