مشاور امنیت ملی عراق به ایران خواهد آمد

مشاور امنیت ملی عراق همراه با مقاماتی از اقلیم کردستان برای کنترل مرزهای مشترک و فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب در اقلیم، به ایران سفر خواهند کرد.

منابع عراقی خبر دادند که انتظار می‌رود قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق طی روز‌های آتی به تهران سفر کند. هدف از این سفر بررسی پرونده کنترل مرز‌های مشترک و فعالیت گروه‌های کرد جدایی‌طلب و مخالف ایران در اقلیم کردستان عراق است.

براساس گزارش العربی الجدید،   یک مسئول کرد در دولت اقلیم کردستان گفت که در این سفر مقاماتی از اقلیم کردستان عراق نیز الاعرجی را همراهی می‌کنند.

یک مسئول در دفتر مشاوره امنیت ملی عراق در مصاحبه با العربی الجدید ادعا کرده است سپاه پاسداران کشورمان نسبت به سستی بغداد در مواجه با گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب کرد در اقلیم کردستان عراق اعتراض کرده و نسبت به فعالیت مجدد این گروه‌ها در خاک این کشور هشدار داده است.

از سویی دیگر منابع بلندپایه عراقی ادعا می‌کنند که تحرکات گسترده‌ای از سوی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با مقامات اقلیم کردستان با هدف دورکردن گروه‌های مخالف ایران به مسافت کافی از مرز‌ها و توقف فعالیت آن‌ها در نوار مرزی با ایران و استقرار واحد‌های امنیتی وابسته به مرزبانی عراق در مرز میان دو کشور وجود دارد. همچنین  این مسئول تاکید کرد که عراق به تشکیل تیپ مسلح وابسته به مرزبانی برای تکمیل استقرار در طول مرز‌ها که به ۱۶۰ کیلومتر بین عراق و ایران از طرف اقلیم کردستان می‌رسد، ادامه می‌دهد.

پیش از این سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران کشورمان از امضای توافق‌نامه‌ای با دولت عراق  خبر داد که طرف عراقی را متعهد می‌کند گروهک‌های تروریستی را خلع سلاح و از کشورشان بیرون کنند. او همچنین در ادامه سخنان خود گفت:  ما منتظریم تا دولت عراق به تعهدات خود عمل کنند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این صورت و اگر اتفاقی نیافتد، حملات سپاه ادامه خواهد داشت.

سال گذشته و در مرحله قبل و عملیات «ربیع»، موشک‌های نقطه‌زن سپاه مقر‌های گروهک‌های متعدد تجزیه‌طلب تروریستی در شمال عراق را هدف قرار داد. در همین راستا ترکیه نیز به تعدادی از مقر‌های کرد‌های جدایی‌طلبی که خاک این کشور را تهدید می‌کنند حمله کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار