حکم اعدام دو متهم اغتشاشات سال گذشته در دیوان عالی کشور نقض شد

حکم اعدام «جواد روحی» و «مهدی محمدی فر» از متهمان اغتشاشات سال گذشته در استان مازندران، در دیوان عالی کشور نقض و جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.

 بر اساس اعلام دیوان عالی کشور، حکم «جواد روحی» که به اتهامات افساد فی الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به علت هتک حرمت به قرآن کریم به ۳ بار اعدام و «مهدی محمدی فر» بابت افساد فی الارض و محاربه به ۲ بار اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

بررسی محتویات پرونده و مفاد رأی صادره چنین حکایت دارد که نامبردگان، به دنبال فراخوان شبکه‌های معاند و ضد انقلاب جهت تجمع و اغتشاش در میادین نوشهر حضور پیدا کردند و موجب اخلال در امنیت و نگرانی مردم شدند و نقش قابل توجهی در تحریک مردم و اخلال در نظم، تخریب و تحریق داشتند لیکن گستردگی حرکات ساختارشکنانه فوق ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش دو متهم مذکور در حد تلاش‌های انفرادی آنان بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزائی به نفع متهمین طبعاً نمی‌تواند از مصادیق محاربه و افساد فی الارض موضوع مواد ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و مواد ۶۷۵ و ۶۸۷ قانون تعزیرات باشد و قابل انطباق با تبصره ذیل ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی یعنی حبس تعزیری درجه پنج یا شش است.

همچنین محکومیت نامبردگان از باب حدود به مجازات افساد فی الارض و محاربه هم از باب تعزیر به چندین فقره حبس با یکدیگر در تناقض بوده و از این حیث قابل ابرام نمی‌باشد.

همچنین در رأی شعبه دیوان عالی کشور چنین تصریح شده که؛ احراز محاربه و تعیین مجازات مستقل و احراز اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و اغوا و تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر و تبلیغ علیه نظام توأمان صحیح نمی‌باشد.

در نتیجه فرجام خواهی فرجام خواهان فوق الذکر وارد تشخیص مستنداً به مقررات شق چهارم از بند ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ ضمن نقض دادنامه صادره، رسیدگی مجدد پرونده به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع و محول می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
دم عربستان گرم او هم سه جنایت کار تروریست را اعدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
احسنت به این حماقت تون، که این نانجیبا این همه خسارت مادی و معنوی به این مملکت میزنن این همه نا امنی و بی ناموسی تو مملکت ايجاد میکنن بعد میاین واسه این نامردها دادگاه تجدید نظر میزارید، کسانیکه مخلان نظم و امنیت جامعه هستن و ذاتا علاقه به این مسائل دارن اگر 100بار زندان برن یا شلاق بخورن به محض آزاد شدن مجدد اینکارها رو انجام میدن اینها یا باید از بین برن یا زندان ابد بخورن. افرادی هم که به نظر این بنده حقیر منفی بدن همون هایی هستن که تز انسان دوستی بازی میکنن وگرنه منطق میگه شر این انسانها باید از سر مردم بی گناه کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
سریع اعدام کنید،هرچی از این مزدوران کم شوند به نفع ملت و کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
khalil
۲۳:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
مگه میشه مگه داریم.امان از پارتی بازی
Iran (Islamic Republic of)
ورزشکار و ورزش دوست
۲۳:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
منظور از دو بار اعدام و سه بار اعدام اینست که بر اساس قانون مجازات اسلامی مجرم به اندازه جرم های ارتکابی (انجام شده) مجازات می شود. لذا اگر فردی ۳ تا قتل کرده باشد به سه بار قصاص محکوم میشود، اهمیت آن زمانی مشخص می شود که به عنوان مثال اگر ولی دم یکی از مقتولان رضایت داد، قاتل به دوبار اعدام دیگر محکوم است. و حتی اگر دو تا از اولیای دم عفو کنند باز هم قاتل به خاطر قتل سوم قصاص می گردد.

اینطور نیست که طرفو دار بزنن.. بیارنش پایین باز دوباره ببرنش بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام
خداروشکر حکم اعدام محمد قبادلو تایید شد
Iran (Islamic Republic of)
الی
۲۱:۳۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
چرا خدا لعنتشون کنه پارتی بازی میکنن همین میزنن میکشن از قصاص جون سالم در میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اگه هم اعدام نشدن بعد از حبس کشیدن باید از کشور برای همیشه برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
نظری ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
این بی شرف ها رو اعدام کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
پس اون ۳ نفر چرا سریع اعدام کردید.چون اسم و رسم نداشتند.چرا قره حسنلو رو راحت بخشیدید.این مازندرانی ها رو بخشیدید.اون ۳نفری که اوایل اعدام کردید رو چرا نبخشیدید.این نامزدی هست به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
دستگاه قضایی باید پاکسا ی شود
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۰:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
به صراحت،به دشمنان اعلام کنید،هر اعدام ای که در کشور به واسطه فریب خوردن این افراد از سوی دشمنان در کشور به حکم قانون اعمال میشه،برای دشمنان هزینه خواهد داشت،
دشمن نباید با خیال آسوده دست به فریب عده ای بزنه و آن ها رو پای چوبه دار بفرسته،و جشن خیالی برای عمل بدون هزینه خود بگیره،
خداوند مکر دشمن رو بر سر خودش آوار کنه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
با این شرایط فعلی و کثرت دشمنان اسلام بدون هیچ وقفه اخلالگران، اختشاشگران و مجرمان سرقت مسلحانه و قتل را بایستی اعدام شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
معمولآ مفهوم کلمات و عبارات قلبمه ، سلمبه اونهم از نوع حقوقی برای مردم عام سنگین و قابل تفسیر نیست !!!
احکام درست درمون و بر اساس قانون و متناسب با اتهام یا جرم صادر بشه که فردا گفته نشه برای او یکی حکم اعدام تایید شد و اعدامش کردند اما برای این یکی نقص شد و به زندان تبدیل شد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان
آخرین اخبار