نرخ تورم در یزد بالاتر از میانگین کشوری

معرفی یزد به عنوان سومین استان با بیشترین تورم کشوری موجب شد تا مسئولان و کارشناسان اقتصادی در نشستی برای مهار تورم برنامه ریزی کنند.

دهقان مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: با سه شاخص مواجه هستیم که بحث تورم را به صورت ماهانه، نقطه‌ای و سالانه مورد بررسی قرار دهیم.
 
او افزود: تورم ماهانه افزایش قیمت کالا‌ها را در طول یک ماه نشان می‌دهد که آخرین گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده، مربوط به فروردین ماه امسال است.
 
دهقان  بیان کرد: در بحث خوراکی‌ها نرخ تورم ماهانه ۴ و یک دهم درصد تقریبا با میانگین کشور برابری می‌کرد که ما در این حوزه در فروردین تورم یکسانی را با میانگین کشور داشته ایم.
 
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: در حوزه تورم نقطه‌ای با مقایسه قیمت کالا‌ها در فروردین ماه سالجاری با ماه فروردین سال گذشته نرخ تورم را اندازه گیری می‌کند و ما در بحث خوراکیها، اختلاف ۵ درصدی را نسبت به کشوری داشته ایم.
 
دهقان افزود: سومین شاخص، شاخص سالانه است که میانگین ۱۲ ماهه منتهی به فروردین سال گذشته را مقایسه و تورم را بیان می‌کند که امسال سال پایه را مرکز آمار در محاسبات تورم تغییر داد و محاسبات بر اساس سال ۱۴۰۰ در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: آن چیزی که مشخص است، ما در تورم سالانه منتهی به فروردین ماه سالجاری یک اختلاف ۹ درصدی با میانگین کشور داریم که یکی از دلایل این موضوع این است که در تغییر سال پایه و اهمیت گروه‌های کالایی استان یزد متفاوت شده است.
 
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: ما سهم بیشتری را برای خوراکی‌ها در استان یزد مشاهده می‌کنیم که میانگین در سطح کشوری و اهمیتی گروه خوراکی‌ها ۳۱ درصد است که الان در استان یزد، این ضریب اهمیت، به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
دهقان افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اینکه ما این اختلاف را مشاهده می‌کنیم تغییر در ضریب اهمیت‌ها بوده که در استان یزد در محاسبه تورم در نظر گرفته شده که آنهم به الگوی مصرف مردم در استان یزد برمی گردد.
 
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: عوامل اثرگذار بر تورم که بیشتر نقدینگی و تغییرات نقدینگی در بلند مدت است تصمیماتی است که در حوزه اقتصادی گرفته می‌شود که بیشتر در سطح مدیران کشور است چرا که آن‌ها با محوریت بانک مرکزی در مورد آن‌ها تصمیم گیری می‌کنند.
 
دهقان افزود: ما در استان هم دامنه اثرمان حدود ۵ درصد نرخ تورم است که سعی شده برنامه ریزی مناسبی را در این حوزه داشته باشیم.
 
او ادامه داد: سال گذشته اولویت سیاستگداری در استان مدیریت نرخ بیکاری بود که خوشبختانه این هدف محقق شد و ما شاهد نرخ بیکاری تک رقمی در استان هستیم و بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در بین استان‌های کشور داشته ایم.
 
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: سال جدید با تصمیم استاندار بحث مهار تورم در اولویت سیاستگداری است که یک بده بستانی را بین تورم و بیکاری در اقتصاد داریم، یعنی با افزایش نرخ بیکاری، تورم را راحت‌تر می‌شود کنترل کرد و با کاهش نرخ بیکاری، تورم بصورت طبیعی افرایش پیدا می‌کند.
 
او ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در سال جدید با سیاسگذاری ها، بتوانیم تورم را در استان به نحوی در سطح اختیاراتی که داریم مدیریت و کنترل کنیم.
 
علوی راد از اساتید دانشگاه در خصوص دلایل تورم در استان یزد گفت: چیزی که منتشر شده و نگرانی در فضای استان ایجاد کرده، این مربوط به گزارشی است که از فروردین ماه ۱۴۰۲ است. 
 
این اقتصاددان افزود: مرکز آمار ایران جزئیات آن را بر اساس سال پایه به روز می‌کند که بدون اینکه گزارش اسفندماه منتشر شده باشد این آمار منتشر شده است، اما همه این‌ها دلیل این هم نیست که در استان یزد تورم مشکل ساز نبوده یا فراتر از کشور نبوده است.
 
علوی راد ادامه داد: ما الان در چند حوزه در استان یزد دچار مشکل هستیم که این باعث شده معدل تورم در استان به بالا کشیده شود، از جمله بحث اجاره مسکن که با اقداماتی که الان در استان صورت می‌گیرد بویژه شناسایی آن گرو‌هایی که بر روی تورم فشار می‌آورد، فکر می‌کنیم که این موضوع می‌تواند در جریان زمان تا نیمه‌های سال آرام آرام بهبود ببخشیده شود.
 
به تازگی مرکز آمار ایران استان یزد را بعنوان سومین استان با بیشترین تورم کشوری معرفی کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار