برنامه ریزی برای افزایش ماندگاری گردشگران در محوطه تاریخی تاق بستان

سرپرست پایگاه ملی تاق بستان از اجرای برنامه‌های متعدد برای افزایش ماندگاری گردشگران در این محوطه تاریخی خبر داد.

پویا طالب نیا سرپرست پایگاه ملی تاق بستان با اشاره به آخرین اقدامات انجام گرفته در محوطه پایگاه ملی تاق بستان، گفت : از سال گذشته برنامه‌هایی را برای بوجود آمدن تحولاتی در این مجموعه تاریخی در دستورکار قرار دادیم که یکی از آن‌ها پروژه ایجاد روشنایی و نورپردازی ویژه بود.

وی ادامه داد: باتوجه به زمانبر بودن اجرای این پروژه و نزدیک شدن به ایام نوروز، تصمیم گرفته شد تا یک نورپردازی و روشنایی موقت و جزیی در این محوطه انجام دهیم.

سرپرست پایگاه ملی تاق بستان اضافه کرد: از آنجایی که میزان روشنایی در مجموعه تاق بستان طی سال‌های گذشته چندان مناسب نبود، برای همین حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد روشنایی آن را ارتقاء دادیم و همین مسئله هم باعث شد تا زیست شبانه در آن بالا رفته و ساعت بازدید گردشگران از مجموعه افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی برای بازسازی پیاده راه داخل محوطه و جلوگیری از ایجاد گل و لای در زمان بارندگی ها، ۱۵۰ تن شن در این مسیر ریخته شد.

طالب نیا از احیاء و بازگشایی موزه سنگ تاق بستان طی ماه‌های گذشته یاد کرد و گفت: چندسال پیش و پس از افتتاح موزه سنگ تاق بستان، به فاصله اندکی تعطیل شد که پیش از ایام نوروز توانستیم دوباره آن را احیاء و بازگشایی کنیم.

به گفته این مسئول، در موزه سنگ تاق بستان ۱۲ سرستون شاخص و یک پیکره متعلق به دوره ساسانی که از نقاط مختلف استان جمع آوری شده برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا با مجموعه اقدامات مختلف ماندگاری گردشگران در این مجموعه تاریخی بالا برود، گفت: همچنین می‌خواهیم حس تعلق مکانی را نسبت به تاق بستان در بین مردم کرمانشاه افزایش دهیم، برای همین رویدادسازی در این مجموعه تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست پایگاه ملی تاق بستان یادآورشد: یکی از این برنامه ها، برگزاری نشست علمی اسب کرد است که اسب شبدیز در تاق بستان به عنوان نماد آن محسوب می‌شود. این نشست علمی با حضور هیات سوارکاری استان و انجمن اسب کرد برگزار خواهد شد.

وی به وجود نماد گل نیلوفر در سنگ نگاره تاق بستان هم اشاره‌ای داشت و گفت: باتوجه به پیشینه و قدمت گل نیلوفری در کرمانشاه، در نظر داریم که یکی از دریاچه‌های تاق بستان را به محل پرورش گل نیلوفر تبدیل کنیم.

طالب نیا رویکرد اصلی در تاق بستان را فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی آن اعلام کرد و گفت: برنامه ثبت جهانی محور ساسانی با مرکزیت تاق بستان از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار