مانا در کرمان، ماندگار می‌شود

مدیر کل بهزیستی کرمان گفت: در پی موفقیت اجرای چند ساله طرح «مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا)» در کرمان مانا در این استان ماندگار می‌شود.

علیرضا وحید زاده گفت: تجربه موفق طرحی با عنوان مشارکت اجتماعی دانش آموزی  (ماد) که با هدف تقویت مشارکت اجتماعی در بین نوجوانان مدارس منتخب محلات آسیب خیز استان، به همت معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی و با همکاری آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ اجرا شد، موجب شد تا طرح دیگری با همان محتوا و روش اجرا شود.  

او افزود: طرح بعدی با عنوان «مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران» (مانا) با هدف غنی سازی اوقات فراغت و ارتقای توانمندی‌های نوجوانان، ایجاد شد و در این طرح، توسعه ظرفیت‌های مشارکت اجتماعی نوجوانان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیت‌های مشارکتی در بین هزار و ۸۰۰ نفر از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال دختر و پسر در محلات آسیب خیز استان به مدت ۴ سال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ اجرا شد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: با توجه به اجرای موفقیت آمیز طرح مانا و اتمام مرحله اول آن و با هدف توسعه و گسترش این طرح و افزایش نوجوانان تحت پوشش درسطح استان، جلسه هم افزایی و بررسی راهکار‌های مشارکت و همکاری در اجرای این طرح و تدوین تفاهم نامه چند جانبه با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در محل اداره کل بهزیستی برگزار شد.

او با اشاره به تنوع آسیب‌های اجتماعی که امروزه سلامت اجتماعی و روانی نوجوانان را تهدید می‌کند، تصریح کرد: نگاه به مسیر طی شده دیگر کشور‌های جهان برای مقابله با این تهدید‌ها در ۲ دهه اخیر نشان می‌دهد که راهبرد‌ها و راهکار‌های این مسیر و شیوه‌های مقابله با آسیب‌های نوجوانان که همواره مورد بررسی و ترمیم و نوآوری قرار گرفته است، ابتدا تعذیبی و تنبیهی و سپس تادیبی بود؛ اما امروز برای ما روشن شده است که این شیوه‌ها دیگر کارآمد نبوده و تاثیری ندارد و رویکرد غالب باید تعلیمی و با تاکید بر تعلیم و تربیت و آگاهی بخشی باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: امروز باید با درک نوجوانان و تعلیم و آگاهی بخشی و ارتباط موثر با آنان و تقویت عوامل محافظت کننده، مانند مشارکت اجتماعی و اعتماد جمعی، نوجوانان را در برابر آسیب ها، ایمن و مقاوم ساخت.  

او بیان د اشت: اگر ما نوجوانان را در معرض فرصت‌ها و ارتباطات خوب و سالم قرار ندهیم، آن‌ها درگیر ارتباطات و فرصت‌های ناایمن می‌شوند.

خسرو ملک شاهی، معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز در دنیا بیش از صد‌ها نوع ماده مخدر وجود دارد، گفت: نوجوانان ما در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی هستند و مقابله با این آسیب‌ها همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی را می‌طلبد.

او افزود: متاسفانه در استان ما تمایل برخی از دستگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های گروهی و مشارکتی ضعیف است و  در اجرای طرح مانا ما از همه نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط دعوت کردیم؛   اما تعدادی از این دستگاه‌ها در این طرح حضور پیدا نکردند.  

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمان بیان داشت: اجرای موفق این برنامه‌ها در استان مثل طرح «ماد» و در ادامه آن طرح «مانا» نشان داد که می‌توانیم با انتخاب طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه و مطابق با نیاز نوجوانان با همکاری همدیگر، سلامت روانی و اجتماعی آنان را ارتقا دهیم و ما در این برنامه‌ها تلاش داریم که نقش جوانان را در مشارکت اجتماعی پررنگ کنیم و از آنان در مقابل انزوا و فرد گرایی و آسیب‌های مرتبط با آن محافظت کنیم.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار