توقف ۶ ماهه پرواز فرودگاه سبزوار و بهانه‌گیری شرکت‌های هواپیمایی

پروازهای فرودگاه شهدای سبزوار، ۶ ماه است به بهانه آنچه که از سوی شرکت‌های هواپیمایی نبود برخی تجهیزات فنی عنوان می‌شود، متوقف مانده است و در شرایط کنونی هیچ افق روشنی برای آغاز فعالیت مجدد این فرودگاه دیده نمی‌شود.

حمل و نقل هوایی و وجود زیرساخت‌ فرودگاهی، می‌تواند با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی مناطق داشته باشد.

سبزوار و شهرستان های همجوار آن ظرفیت های فراوانی در بخش های گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، دام و طیور دارند که وجود صنعت هوایی در این منطقه می تواند سهم زیادی در جا به جایی مردم، تجار و گردشگران را به خود اختصاص دهد.

فعالیت فرودگاه شهدای سبزوار از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و به تدریج رونق گرفت که در سالهای گذشته این فرودگاه از سه تا پنج پرواز رفت و برگشت بین سبزوار و تهران داشت و حتی در برهه ای، پروازهای سبزوار به مقصد کیش و برعکس و پرواز به عتبات عالیات نیز انجام می‌شد.

اما این فرودگاه هم‌اینک روزهای کم‌فروغی را سپری می‌کند و بی‌میلی شرکت های هوایی برای برقراری پرواز در آن، سبب شده این فرودگاه عملا به حالت تعطیل درآید چنانکه در ۶ ماه گذشته با وجود تقاضای زیاد برای سفر هوایی، هیچ پروازی از این فرودگاه صورت نگرفته است.

در شرایطی که تمامی امکانات فرودگاه سبزوار برای خدمات دهی به مسافران فراهم است، صدای هیچ هواپیمایی در آسمان آن به گوش نمی‌رسد و یقینا بازگشت پروازها به فرودگاه سبزوار، بدون نگاه ویژه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مسوولان استانی و شهرستانی میسر نخواهد شد.

شرکت فرودگاه‌ها مجاز به خرید تجهیزات مورد نیاز نیست

بهانه اصلی شرکت های هواپیمایی نبود "ایر استارتر" در فرودگاه سبزوار است در حالی که این تجهیزات در گذشته نیز وجود نداشته و شرکت های هواپیمایی فعالیت پروازی خود را در فرودگاه سبزوار بدون مشکل ارائه می دادند.

مدیر فرودگاه شهدای سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیزات ایر استارتر و جت استارتر مرتبط با شرکت های پشتیبانی (هندلینگ) است و شرکت فرودگاه ها خود مجاز به ورود و خرید تجهیزات مورد نیاز در این خصوص نیست.

حسین شادمان افزود: فرودگاه شهدای سبزوار، به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد شناخته می شود و برخی از پروازهای مشهد در ترافیک پروازی یا در شرایط نامساعد جوی مرکز استان خراسان رضوی، در سبزوار فرود می آیند.

وی تصریح کرد: این فرودگاه به علت موقعیت جغرافیایی و ارتباطی، فرودگاهی راهبردی محسوب می‌شود از این رو لازم است نگاه ویژه و فعالی به این فرودگاه شود.

شادمان افزود: از ظرفیت فرودگاه سبزوار در صورت برقراری پروازهای منظم علاوه بر شهروندان این شهر، ساکنان برخی شهرستان‌های نزدیک استان سمنان و خراسان شمالی و برخی شهرهای خراسان رضوی شامل نیشابور، فیروزه، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد بهره مند می شوند.

وی تصریح کرد: از طرفی شهرستان سبزوار ظرفیت‌های فراوان صنعتی، معدنی، تجاری و دانشگاهی دارد که این موارد توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی این شهرستان را ضروری کرده است.

طرح های توسعه‌ای فرودگاه سبزوار اجرا شده است

مدیر فرودگاه شهدای سبزوار گفت: طی یک سال گذشته ۱۶ طرح توسعه ای فرودگاه این شهر با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی اجرا شده است.

شادمان افزود: این طرح های توسعه ای شامل فضای پایانه مسافری، سالن ترانزیت، افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی فرودگاه، بهسازی ورودی ترمینال، تعویض شبکه برق و پارکینگ بوده است.

بازگشت پروازهای فرودگاه، ترجیع‌بند خطبه های نماز جمعه سبزوار

تاکید بر حل مساله برای از سرگیری پروازهای فرودگاه سبزوار، در هفته‌های اخیر به ترجیع‌بند همیشگی خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان تبدیل شده است، که به طور مکرر از سوی خطیب جمعه سبزوار تکرار می‌شود.

امام جمعه سبزوار همین دیروز هم در نماز جمعه گفت: برقراری پروازهای فرودگاه این شهرستان که ماهها است متوقف شده مطالبه جدی مردم منطقه از دولت جهادی سیزدهم است.

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: دولت، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مسوولان استانی به این مطالبه به حق مردم برای برقراری دوباره پروازهای فرودگاه سبزوار پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: مسوولان استانی و کشوری در آستانه برگزاری کنگره ۲ هزار شهید دیار سربداران، با ارائه سرویس های پروازی به مهمانان کنگره و آغاز دوباره پروازها بخشی از دین خود به شهدای کهن دیار غیرت را ادا کنند.

برقراری دوباره پروازها در دستور کار است

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: برقرای دوباره پروازهای فرودگاه مطالبه جدی مردم منطقه است و اقدامات لازم برای سرگیری دوباره پروازهای فرودگاه سبزوار صورت گرفته است.

مرتضی رهنمافر اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های مختلف تجاری و اقتصادی غرب خراسان رضوی، فرودگاه ظرفیت‌ مهم اقتصادی در حوزه رفت‌وآمد، و تبادل کالا و محصولات تجاری محسوب می شود که پیگیری ها و رایزنی مستمر برای برقراری دوباره پروازهای فرودگاه سبزوار ادامه دارد.

وی افزود: در واقع تامین تجهیزات مورد نیاز، ارتباطی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ندارد و مرتبط با خود شرکت های هواپیمایی (ایرلاین ‌ها) است.

تجهیزات مورد نیاز فرودگاه سبزوار به صورت امانی تامین می شود

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای تسریع در برقراری پروازهای فرودگاه سبزوار، در وهله نخست، تجهیزات مورد نیاز این فرودگاه به صورت امانی تامین می شود.

علی اصغر عنابستانی افزود: وزیر راه و شهرسازی به رییس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی دستور داده است تا تجهیزات مورد نیاز فرودگاه سبزوار تامین شود که در این راستا مدیرعامل شرکت هواپیمایی از شرکت های ایران‌ایر و قشم‌ایر خواسته است تا این تجهیزات را به صورت امانی به این فرودگاه منتقل کنند.

وی اظهار داشت: پس از برقراری پروازها، استقرار دایمی این تجهیزات از سوی شرکت های هواپیمایی مقرون به صرفه می شود.

نماینده ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی در مجلس گفت: همچنین برای برقراری دوباره خطوط پروازی فرودگاه سبزوار با چند شرکت هواپیمایی شامل شرکت های هواپیمایی ماهان و آتا در مسیر تهران - سبزوار و بالعکس رایزنی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.