مسابقه طراحی معماری فاطمیون برگزیدگان خود را شناخت

مسابقه طراحی معماری فاطمیون طی آئینی برگزیدگان خود را شناخت.

آیین اختتامیه مسابقه طراحی معماری فاطمیون با حضور مصطفی مومنی راد، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، مهدی هاتف معاون بنیاد علوی و مدیر شرکت اسکان، حجت گنابادی از فرماندهان لشکر فاطمیون و خانواده شهیدکریمی شهید مدافع حرم افغانستانی و با معرفی سه برگزیده این یادمان در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

سعید موسوی به عنوان طراح برگزیده مسابقه یادمان شهدای فاطمیون، مائده نامدار و امیر حیدری پور رتبه دوم و محمد مهدی صدوقی به عنوان رتبه سوم معرفی شدند.

سهم مجاهدان عرصه جهاد، ایثار و شهادت، سهم کوچکی نیست

فرمانده لشکر فاطمیون با بیان اینکه امروز بر قله‌هایی ایستاده‌ایم که بخشی از آن مرهون ایثار و شهادت است گفت: اگر امروز نام انقلاب اسلامی در منطقه درخشیده در کنار مجاهدت‌های علمی، هنری، ادبی و فناوری و اقتصادی و فرهنگی، سهم مجاهدان عرصه جهاد، ایثار و شهادت سهم کوچکی نیست.

پیشتازان افتخارآفرین عرصه جهاد و ایثار و شهادت

حجت گنابادی با تاکید بر اینکه عزیزان افغانستانی جزو پیشتازترین افتخارآفرینان عرصه جهاد و ایثار و شهادت بودند و دفاع از حرم، آخرین این افتخارات است یادآورشد: شیعیان افغانستانی در بازه زمانی صد ساله در منطقه مرکزی افغانستان ساکن هستند و هر حکومتی که بر این کشور حاکم شده اولین فشار‌ها و سلطه‌های بی حد و اندازه خود را به آن‌ها تحمیل کرده است. گور‌های دسته جمعی که از شیعیان افغانستانی به جرم محبت علی (ع) و خمینی (ره) برجای مانده واقعیتی است از تاریخ پر افتخار افغانستان.

وی با اشاره به حضور ۲۰ ساله امریکایی‌ها در افغانستان که با تشکیل ارتش چندصدهزار نفری و پول دست به قتل عام و قربانی کردن مرد و زن و کودک و نوجوان افغانستانی کردند گفت: این مجاهدان افغانستانی بودند که دماغ امریکایی‌ها را به خاک مالیدند. همچنین در روزی که تحلیلگران سیاسی، افراد قلم به دست و تریبون به دست و فرصت گفتگو داشتند و در تحلیل و شناخت جریان داعش دچار تاخیر و تامل شدند، این جوانان پابرهنه، اما مخلص شیعه افغانستانی لحظه‌ای درنگ نکردند و جزو اولین گروه‌هایی بودند که سینه چاک کردند و رفتند تا در مقابل داعش بایستند.

گنابادی تاکید کرد: امروز اگر به نابودی داعش با فرماندهی قهرمانی، چون حاج قاسم سلیمانی افتخار می‌کنیم، اولین افتخارآفرینان همین شیعیان افغانستانی در ایران بودند.

فرمانده لشکر فاطمیون یادآور شد: در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ خیلی از کسانی که در قدرت‌های سیاسی، قدرت‌های رسانه ای، قدرت‌های فضای مجازی و سلبریتی بودند، نمی‌توانستند بفهمند داعش و مسئله داعش چیست و در چنین شرایطی شیعیان افغانستانی سینه سپر کردند و در مقابل داعش ایستاند. در این دوره خیلی‌ها پرسیدند که چرا می‌گویید مدافعان حرم؟ گفتند این‌ها برای شناسنامه ایرانی، برای دلار، برای اقامت می‌روند، اما این‌ها فقط در جبهه جنگ نجنگیدند و طبق گفته حاج قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان، شیعیان افغانستانی در ایران غریب بودند. آن‌ها نه تنها در میدان نبرد جنگیدند بلکه در مقابل طعنه‌های، بی بصیرتی‌ها، نافهمی‌ها و جنگ روانی و رسانه‌ای جنگیدند.

گنابادی افزود: در حالیکه سینه شیعیان افغانستانی در مقابل گلوله‌های داعش بود، خانواده مدافعان در شهر‌های ایران در مقابل توهین‌ها و طعنه‌ها از زبان افراد جاهل، ناآگاه و مغرض ایستادند.

رونمایی از قله‌هایی که با خون و خون دل فاطمیون ساخته شد

فرمانده لشکر فاطمیون با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که حوزه هنری و بنیاد علوی در طراحی این یادمان سهیم هستند اظهار کرد: ما و شما نمی‌خواهیم قله‌ای را بسازیم بلکه ما قرار است از قله‌هایی که با خون و خون دل فاطمیون ساخته شده، رونمایی کنیم.

وی با درورد بر غیرت و بصیرت مدافعان حرم، اعلام کرد: مهمترین ویژگی و مزیت فاطمیون این است که بزرگترین شاگرد ممتاز مکتب امام خمینی (ره) هستند.

گنابادی در ادامه از خانواده شهیدی یاد کرد که اعضایش در جنگ‌های متعددی به شهادت رسیده‌اند و سپس به اجلاس مدافعان عرصه بین‌الملل که در زمان حاج قاسم سلیمانی در مشهد برگزار شد اشاره کرد که در آنجا مادر شهید خطاب به حاج قاسم میپرسد که شما از چه زمانی انقلابی شده‌اید؟ من از سال ۱۳۴۲ پای کار نهضت امام هستم.

وی فاطمیون و شیعیان افغانستانی را به واسطه آزمون‌هایی که در آن‌ها سرفراز بودند، مردان و زنان آزموده‌ای معرفی کرد که لحظه‌ای در میدان جنگ درنگ نکردند.

گنابادی مراسم عزاداری برای اهل بیت را از نشانه‌هایی برای شناخت فاطمیون دانست و فتوحات و جانفشانی‌های شیعه‌های افغانستانی را مرهون شیفتگی و فدایی اهل بیت بودن آن‌ها معرفی کرد.

فرمانده لشکر فاطمیون گفت: قدر و منزلت فاطمیون با همه مجاهدت‌هایی که داشته‌اند ناشناخته مانده است و ما بسته بزرگی از کار‌های فرهنگی رسانه‌ای و هنری و اجتماعی را بر دوش داریم تا این قله بزرگ را به همه معرفی کنیم.

رئیس مرکز معماری حوزه هنری نیز پرداختن به مجاهدان افغانستانی را رزقی دانست که به واسطه برگزاری این مسابقه نصیبش شده و در ادامه گفت: در پروسه چهار ماهه‌ای که در مسابقه یادمان شهدای فاطمیون داشتیم شاید در ابتدا با برنامه‌یزی منسجمی ورود پیدا نکردیم و بعد از پیشنهاد این ایده از این طرح استقبال کردیم و سعی کردیم در فرآیند برگزاری مسابقه ابتکارات جدیدی به خرج دهیم و در فضای رویداد در مشهد، حال و هوای خاصی ایجاد کنیم و در عین رقابت، شبکه‌ای از فعالان بوجود آوریم که در برنامه‌های بعدی هم از آن‌ها استفاده کنیم.

بیشتر به سمت مقبره سازی رفته‌ایم

مصطفی مومنی راد با اشاره به بازخورد شرکت‌کنندگان از جو صمیمی و خوب مسابقه طراحی یادمان شهدای فاطمیون، اظهار کرد: ما از ظرفیت یادمان‌سازی در کشور خیلی غافل هستیم و کمتر از فضای یادمانی یا طراحی خاص می‌توان نام برد. متاسفانه در رویکرد‌ها ما بیشتر به سمت مقبره‌سازی رفته‌ایم تا یادمان‌سازی.

رئیس مرکز معماری حوزه هنری افزود: یادمان‌سازی در دنیا ادبیات مشخصی دارد که ما از آن خیلی غافل هستیم در حالیکه ظرفیت رویداد‌ها و حماسه‌های ایران جای یادمان‌سازی دارد.

وی با اشاره به مهجوریت افغانستانی‌ها اظهار امیدواری کرد که با همکاری شهرداری مشهد، شرکت اسکان و بنیاد علوی مسابقه یادمان شهدای فاطمیون به مرحله نهایی و عملیاتی رسد.

مومنی راد در ادامه به ابراز رضایت هیات داوران از کیفیت آثار و طرح‌های شرکت‌کنندگان در این مسابقه اشاره کرد و ادامه داد: فکر می‌کنم یک قدم تا به نتیجه نهایی رسیدن باقی مانده و آن هم این است که یادبود شهدای فاطمیون در مشهد ساخته شود.

یکی از ابواب فرهنگ‌سازی یادمان‌سازی است

مهدی هاتف، معاون بنیاد علوی و مدیر شرکت اسکان ایران نیز با اعلام اینکه امروز به نقطه عطف مسابقه یادمان شهدای فاطمیون رسیده‌ایم اظهار کرد: ما در بنیاد علوی از این رویداد‌ها حمایت می‌کنیم و یکی از ابواب فرهنگ‌سازی همین المان‌سازی و یادمان‌سازی است که امیدوارم در شهر‌های دیگر هم ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگر آیین اختتامیه مسابقه طراحی یادمان شهدای فاطمیون، پدر و مادر شهید مدافع افغانستانی (شهید کریمی) برای اهدای جوایز برگزیدگان این مسابقه به همراه مومنی راد مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری.

مهدی هاتف معاون بنیاد علوی و مدیر شرکت اسکان، کمیلی و گنابادی از فرماندهان لشکر فاطمیون روی سن سالن مهر حوزه هنری حضور پیدا کردند.

در بخش پایانی این مراسم، خانواده شهید کریمی با اهدای تابلوی مزین به صلوات خاصه امام رضا (ع) مورد تجلیل قرار گرفتند و حاضران در سالن با برگزیدگان و خانواده شهید لشگر فاطمیون عکس یادگاری گرفتند.

برچسب ها: معماری ، هنر ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار