برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی ممنوع است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: هیچ دستگاهی بدون هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی نباید نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار کند.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی در جلسه کارگروه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: باید کارگروهی برای مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی تشکیل شود و همه دستگاه‌های مربوطه هم‌افزایی لازم را در این زمینه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با بیان این مطلب که مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی موجود در روستا‌ها و شهر‌های کوچک منجر به مهاجرت معکوس می‌شود، افزود: روستای قنات ملک نیز که جزو روستا‌های مقصد گردشگری برای زائران شهید حاج قاسم سلیمانی است نیز توجه ویژه‌ای شود.

او بیان کرد: مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر کرمان به پایان رسیده و درب‌های آن نیز تهیه شده، اما متاسفانه برای مراحل پایانی اقداماتی انجام نشده است.

مرمت بنا‌های تاریخی کرمان منوط به هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه این جلسه گفت: در شهر‌ها و روستا‌ها این استان بافت‌های ارزشمند تاریخی وجود دارد و منابع خوبی برای روستا‌ها اختصاص یافته که به همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط برای تجمیع منابع مربوطه نیاز داریم.

فریدون فعالی افزود: باید کمیته کارشناسی با حضور بنیاد مسکن، اداره‌کل روستایی و میراث‌فرهنگی تشکیل شود تا بتوانیم منابع لازم را تجمیع کرده و سپس در صدد مرمت بنا‌های موجود در بافت تاریخی برآییم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان این مطلب که سال جاری پنج روستا برای مرمت و بازسازی هدف‌گذاری و در اولویت قرار گیرد، گفت: قلعه ده میرزا تنها قلعه‌ای است که در کشور هنوز زندگی در آن جریان دارد و خوشبختانه برای سنگ فرش معبر اصلی این روستا مسئولان بومی و مردم همکاری خوبی داشته‌اند.

او با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی در زمینه مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی مانند بخش راین، شهر جوپار، روستای تیکدر وبهرامجرد و ... انجام شده است که باید این اتفاق در دیگر روستا‌های دارای بافت تاریخی رخ دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار