پایان فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی در سد چپرآباد اشنویه

رئیس میراث‌فرهنگی اشنویه گفت: پس از یک ماه فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی در سد چپرآباد این شهرستان به پایان رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه از پایان فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی در حاشیه سد چپرآباد این شهرستان پس از یک ماه خبر داد و گفت: در این فصل، پنج محوطه شیخ رش ۱ و ۲، کانی‌حوا، کهنه صوفیان و تپه چپرآباد از نظر باستان شناسی مورد کاوش قرار گرفتند.

روناک تاسا اظهار کرد: در طول کاوش‌های باستان شناسی در حوزه سد چپرآباد ۱۱۱ شی تاریخی از دوره‌های مس و سنگ، مفرغ، عصر آهن و اسلامی کشف شد که از اغلب از نوع سفالی، سنگی و استخوانی هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه ادامه داد: این کاوش‌ها توسط پنج هیئت کاوش دارای مجوز از طرف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد.

وی با بیان اینکه این شهرستان مرزی دارای ۱۱۰ اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه «دینخواه»، «کتیبه کیلاشین»، «قلعه قلاتگاه»، «کتیبه عین‌الروم»، «قبرستان مارابراهیم» و تومولوس‌های «سوجه»، «گندویلا»، «حسن نوران»، «ملااحمد» و «سیاوان» است اضافه کرد: کاوش‌های صورت گرفته در محدوده سد چیرآباد می‌تواند نقطه عطفی برای باستان‌شناسی در جنوب آذربایجان غربی محسوب شود.

شهرستان اشنویه، به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به‌ کانون آثار برجا مانده اورارتویی در کشور مشهور است و یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.