رشد ۳۰۰درصدی صدور پروانه های ساختمانی در کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی ماه های فروردین و اردیبهشت میزان صدور پروانه های ساختمانی نسبت به سال قبل رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

آقای مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سیاست تولید مسکن در بافت‌های فرسوده از سیاست‌های قطعی دولت است، گفت: یکی از اهداف مهمی که ما نیز در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم همین مسئله است.

او ادامه داد: با این کار در کنار تولید مسکن برای مردم، امنیت افرادی که در بافت‌های فرسوده و سازه‌های نامناسب ساکن هستند و ممکن است در حوادث اتفاقی برای‌ آنها رخ دهد را نیز تأمین می‌کند.

وزیر راه وشهرسازی گفت: ما در شهرهای سراسر کشور حدود ۹ درصد بافت‌های ناکارآمد داریم که حدود ۳۰ درصد جمعیت در آن‌ها ساکن هستند و با تمام کارهای خوبی که در گذشته صورت‌گرفته هنوز باید اقدامات مهمی انجام دهیم و سرعت و حجم کار را افزایش دهیم.

بذرپاش افزود: در پایان سال گذشته یک بسته ۱۹ بندی به سراسر کشور ابلاغ شد که رشد و شکوفایی برای صدور پروانه در بافت فرسوده را به همراه داشت و همین امر باعث شد که در فروردین - اردیبهشت رشد ۳۰۰ درصدی صدور پروانه را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشتیم و در برخی دیگر شهرها رشد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی را نیز شاهد بودیم.

او افزود: در حال حاضر فصل کار است و از تمام شهرداری‌های سراسر کشور خواهش می‌کنم، صدور پروانه و اجرای مشوق‌های شهرداری را تسریع کنند.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه یکی از عوامل رونق تولید مسکن تسهیلات بانکی است، گفت: دولت سیزدهم بر ارائه تسهیلات بانکی تأکید دارد و در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار به جمع‌بندی خواهیم رسید تا یکی از بانک‌های کشور را به‌عنوان بانک معین شعب بافت فرسوده معرفی کنیم.

 او گفت: یکی از مشکلات دیگر این است که ساکنان خانه‌های فرسوده در مدت‌زمان ۱تا ۲ سال که واحدهای آنها ساخته می شود باید در جایی ساکن شوند که همین مسئله نیاز به مبلغی دارد. که در این راستا با همکاری صندوق کار آفرینی امید ودیعه اسکان موقت در تهران و کلان‌شهرها حدود ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد به که زودی ابلاغ می‌شود.

بذرپاش افزود: در برنامه هفتم طرح کلید به کلید را گنجانده‌ایم که به‌واسطه آن وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها این اجازه را داشته باشند تا خانه‌هایی که خود می‌سازند را جهت اسکان موقت به این افراد دهند.

وزیر راه با بیان اینکه سیاست دیگر برای تولید مسکن در بافت فرسوده مقابله با احتکار زمین است، افزود: فرصت ۶ماهه مشخص شده تا پروانه مربوط به ساخت در پهنه‌های مسکونی که شورای‌عالی معماری و شهرسازی در گذشته تصویب کرده؛اما برای ساخت آن پروانه‌ای صادر نشده، به‌سرعت صادر شود تا زمین از یک کالای احتکار شده خارج شود.

بذرپاش با بیان اینکه هدف‌گذاری امسال تولید ۲۰۰ هزار واحد در حوزه بافت فرسوده در سراسر کشور است، درباره افزایش وام نوسازی گفت: در نهضت ملی وام ۵۵۰ میلیون تومان تصویب و ابلاغ شد. هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده؛ اما هنوز ناکافی است و باید نرخ را کم کنیم. 

او گفت: در حوزه بافت فرسوده همین مبلغ در نظر گرفته شده اما سعی داریم از منابع موجود، سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا آن پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم. این کاری است که در حوزه روستایی نیز انجام داده‌ایم.

بذرپاش درباره استقبال ساکنان بافت‌های فرسوده هم گفت: استقبال بسیار خوب بوده است همه علاقه‌مند هستند که خانه آنها در یک مکان امن با بافت جدید ساخته شود. اما گاهی شرایط برای این کار فراهم نبوده است که سعی داریم تمام موانع را رفع کنیم که این مشکل رفع شود.

او درباره وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه  مسکن هم گفت:  این وام  باید در شورای عالی مسکن به تصویب برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار