اعتماد امام خمینی(ره) به جوانان، الگویی برای همه حاکمان

برآیند گفتار و نوشتار و توصیه‌های امام خمینی(ره) مبین این است که آن حضرت به جوانان اعتماد راسخ داشت، متدی که می تواند الگویی برای حاکمان تاریخ باشد چرا که هر کشوری به نسل جوانش تکیه کند به طور قطع مسیر ترقی و توسعه را رقم خواهد زد.

کارشناسان معتقدند جوان با ظرفیت و توانایی‌هایش همواره برخوردار از ویژگی‌هایی، چون عشق و شور، طراوت و پاکی، شجاعت و سرسختی، استقلال طلبی، عدالت خواهی، حقیقت‌یابی و ایثار و فداکاری است، این استعداد‌های نهفته، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در وجود جوانان بهترین زمینه برای ایجاد تغییر و تحول به شمار می‌رود.

همین سرمایه غنی و احساسات پاک و انرژی جوانان است که آن‌ها را به عنوان نیروی کارآمد یک ملت و سرمایه‌های بالقوه یک کشور مطرح می‌کند، با توجه به انکارناپذیر بودن تأثیرگذاری نسل جوان در تحولات اجتماعی، همواره نظر صاحب‌نظران و رهبران سیاسی و اجتماعی به نیروی جوان معطوف بوده، چرا که نادیده انگاشتن و بی‌توجهی به جوانان و نیاز‌ها و خواسته‌های گوناگون آن‌ها بدون تردید نابسامانی‌ها و ناملایمات اجتماعی زیانباری را به همراه خواهد داشت.

بررسی وصیتنامه امام خمینی (ره) نشان می‌دهد که ایشان همه جوانان را به حفظ ارزش‌های انسانی و توجه به مفاهیم بلندی مثل استقلال و آزادی دعوت می‌کند، از سوی دیگر تامل و تدبر در پیام‌ها، اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام در طول سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از این نکته دارد که چگونه معمار کبیر انقلاب جان و روان نسل جوان جامعه را مورد خطاب قرار داده و آنان را مرحله به مرحله به سوی قله‌های شرف و انسانیت رهنمون ساخت و از این رهگذر پیروزی و تداوم انقلاب را در میان امواج سهمگین تضمین کرد.

به گفته مفسران حوزه‌های سیاسی و فرهنگی، اعتماد امام به جوانان سبب شد که بسیاری از عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور به آنان سپرده شود و ثمرات بسیاری مانند پیروزی در جنگ تحمیلی از جمله نتایج درخشان توجه به جوانان به شمار می‌رفت، موضوع که در رفتار‌های مسوولان باید بیشتر دیده شود و جوانان مورد غفلت واقع نشوند.

در همین پیوند، دانشجوی دوره دکترای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران گفت: بنا به اعتقاد امام خمینی، جوانان به خاطر برخورداری جسمی و فکری می‌توانند ساختار‌های جامعه را متحول کنند و توسعه کشور را رقم بزنند.

مجید صمیمی تحول‌خواهی را از شاخصه‌های جوانان برشمرد و افزود: جوانان با داشتن خصوصیات نوآوری، اصلاح و تحول، بهبود ساختار‌های اجتماعی را در سر می‌پروراند و بر اساس همین راهبرد برای توسعه کشور قدم بر می‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: موافق بودن حضرت امام راحل مبنی بر این که امور مختلف اداری و سیاسی را باید به جوانان سپرد الگویی متعالی برای همه مسوولان وزارتخانه‌های مختلف کشور است که باید آن را به معنای واقعی به کار گیرند.

این دانشجوی دوره دکترای رشته علوم اجتماعی یادآور شد: به عنوان مثال در دفاع مقدس بسیاری از فرماندهان نظامی از جوانان بودند که این راهبرد امام بود و همین اعتماد ایشان به جوانان نیز باید امروز در ساختار‌های اقتصادی کشور اجرایی بشود.

وی با اشاره به گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: با تاسی روش‌های مدیریتی امامین انقلاب اسلامی، همه مسوولان نهاد‌های مختلف باید رویکرد جوانگرایی در امور را مبنای مدیریت خود قرار دهند.

صمیمی اظهارداشت: برآیند‌ها نشان می‌دهد بسیاری جوانان امروز با اندیشه‌های امام خمینی آشنا نبوده که نیاز است برنامه ریزان و نهاد‌های فرهنگی ذیربط برای شناساندن بیشتر تفکر امام در زمینه‌های مختلف تلاش بیشتر کنند.

این دانشجوی دوره دکترای علوم اجتماعی تصریح کرد: حتی باید با اتخاذ تدابیر ویژه جوانان کشور‌های اسلامی و حتی کشور‌های دنیا را با اندیشه‌های متعالی امام آشنا کرد.

در زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد بطور حتم یک رهبر الهی می‌دانست که محور اصلی این مبارزات و پس از آن جوانان خواهند بود و به دلیل خصلت‌های شخصیتی امام خمینی (ره) جوانان نیز به امام اعتماد داشتند و با ایشان هم نفس بودند و متقابلاً این روحیه امام بود که توانست اعتماد نسل جوان رو جلب کند و در نهایت سبب شد که جوانان در عرصه‌های مختلف در تاریخ انقلاب اسلامی بدرخشند.

یک روحانی حوزه عملیه قم با بیان این که همه اندیشه‌های حضرت امام (راه) پیش از بیش نیاز به تبیین دارد، گفت: فطرت خدایی جوانان که ادوار مختلف مورد غفلت واقع شده بود از سوی حضرت امام خمینی کبیر به آنان یادآوری و بر اساس آن خداجویی و خدا طلبی در دل آنان زنده شد.

حجت الاسلام رضاعلی مهربان افزود: اگرچه نادیده گرفتن به خواسته‌های جوانان ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی خسارت آوری را همراه خواهد داشت، اما امام راحل به هوشمندی به توانایی این قشر برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بهره گرفته بود که نظیر آن را در دفاع مقدس دیدیم.

وی خاطرنشان کرد:به تاکید بسیاری از تحلیل گران حوزه سیاسی، درایت و دوراندیشی امام خمینی (ره) درباره نسل جوان و بهره گیری از آنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی قابل توجه بود.

این روحانی نوری تصریح کرد: امام هم به جوانان اعتماد داشت و هم آنان را به منزله ذخیره، عزت و سربلندی کشور و اقتدار ایران اسلامی تلقی می‌کرد که درسی برای همه ماست.

به گفته حجت الاسلام مهربان رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب محور اصلی حرکت گام دوم را جوانان قرار دادند و به مدیران جوان و اندیشمندان جوان و فعالان جوان در عرصه‌های مختلف بویژه در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت توصیه کردند که شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت‌ها برده و از تجربه و عبرت‌های گذشته بهره گیرند.

وی با بیان این که از دیدگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب، جوانان موتور پیشبرنده جامعه هستند، گفت: از دیدگاه امامین انقلاب جوانان قادر به حل مشکلات کشور هستند.

وی ادامه داد: توجه به جوانان به معنی توجه و توسعه و اعتلای کشور است که این راهبرد در واقع در سیره امام خمینی کبیر وجود داشت و عمل می‌کرد و باور می‌داشت.

مهدی صمدی یک معلم تنکابنی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام (ره) گفت: درسی که امام خمینی داد در واقع به درس به همه عالم بود و امروز جوامع انسانی نیاز به مدیریت سیاسی، معنوی و اقتصادی ایشان دارد.

صمدی در گفتگو با ایرنا افزود: نیاز است اندیشه‌های امام با جوانان، امام با مردم سالاری، امام حقوق شهروندی، امام با ساده زیستی، امام با انتخابات، امام با اسکتبارسیتزی و امام با عدالت طلبی و... برای نوجوانان و جوانان امروزی با طرق مختلف از جمله هنری بیشتر بازگو شود؛ و به فهم و درک بالای جوانان ایرانی اشاره و اضافه کرد: نسل جوان ایرانی از فهم و درک بالایی برخوردار است کافی امروز به ظرفیت توجه ویژه بشود آنگاه کشور را متعالی‌ترین درجه سوق خواهند داد.

صمدی با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه ایران سلامی با اتکا به توان داخلی و جوانان فراهم می‌شود، اضافه کرد: جوانان همواره ثابت کردند که می‌توانند در راستای پیشرفت همه جانبه کشور گام‌های موثری بردارند که اعتماد امام خمینی (راه) به آنان با همین رویکرد بوده است.

رییس ستاد بزرگداشت ارتحال امام و قیام ۱۵خرداد در مازندران از برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه شاخص به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در این استان خبر داد.

حجت الاسلام علی اصغر اصغری ولوجایی افزود: این برنامه‌های شاخص در اماکن مذهبی دینی همچون بقاع متبرکه امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

وی این برنامه‌های شاخص را شامل برگزاری فعالیت‌های قرآنی، نمایشگاه ها، تهیه وتوزیع اقلام فرهنگی در میان مردم عنوان کرد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران اظهارداشت: بالا بردن سطح شناخت مردم به ویژه نسل جوان نسبت به شخصیت ممتاز امام خمینی (ره) ضرورتی غیرقابل انکار در عصر کنونی است.

وی گفت: نسل جوان تشنه شناخت شخصیت ممتاز و سیره نظری و عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی است، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، سنگربان اندیشه‌های زلال و تابناک اسلام ناب محمدی (ص) بود.

بسیاری از ابعاد شخصیت امام ناشناخته مانده است

حجت الاسلام اصغری اظهار داشت: با شناخت شخصیت برجسته امام خمینی (ره)، همدلی، همراهی و همگامی مردم با آرمان والای انقلاب اسلامی استمرار خواهد یافت.

وی تاکید کرد: بسیاری از ابعاد شخصیّت امام همچنان ناشناخته است و نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان، امام را بدرستی نمی‌شناسند و درک نمی‌کنند لذا معرفی ایشان به نسل جوان که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد و همچنین برای اداره‌ی بهینه‌ی آینده‌ی کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

وی گفت: قیام ۱۵ خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در واکنش به سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم شکل گرفت وبه نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران مبدل شد.

به اعتقاد کارشناسان علم سیاست، مکتب سیاسی این حضرت مبتنی بر اصول و ارکانی بنیادین بوده و آرا و اندیشه‌های او راهنمای اندیشه و تفکر اصیل اسلامی است که با گذشت بیش از ۲ دهه از ارتحال امام خمینی (ره) این اندیشه‌ها همچنان مورد تفسیر قرار می‌گیرند.

امام خمینی (ره) به گفته صاحبنظران یک شخصیت چند بعدی است که در مسائل فلسفی، انسانی توانمند، در مسائل عرفان و اخلاق، شخصیتی به طور کامل شناخته شده و در اندیشه سیاسی، شخصیتی جهانی است.

در بین ابعاد زندگی امام راحل بعد سیاسی ایشان بسیار روشن و واضح است چراکه بنیانگذار جمهوری اسلامی انقلاب عظیمی ایجاد و بر مبنای آن، یک نظام تشکیل داده است.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) نیز به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار