دمیر: ایران، صربستان آسیاست/ هدف اول ما صعود به المپیک ۲۰۲۴ است

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران می‌گوید پذیرش این پست یک فرصت جدید برای او و بکستبال ترکیه ایجاد می‌کند.

هاکان دمیر، سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی بسکتبال ایران که سوپر لیگ ترکیه را در تیم «مانیسا متروپولیتن بلدیه اسپور» سپری کرد و دستیار ارگین آتامان در تیم ملی ترکیه نیز بود، گفته سه یا چهار هفته پیش از پایان فصل، پیشنهاد فدراسیون بسکتبال ایران را دریافت کرده بود. 

*شناختی از بسکتبال آسیا ندارم

دمیر به خبرگزاری آناتولی گفته است: ار مدت‌ها پیش به دنبال هدایت یک تیم ملی بودم. تنها نقطه منفی این است که شناختی از بسکتبال آسیا ندارم، اما بسکتبال جهان را بمی‌شناسم. تیم ملی ایران قرار است در جام جهانی و المپیک آسیایی به میدان برود. حضور در ایران تجربه خوبی خواهد بود. پس از دیدار با رئیس فدراسیون بسکتبال ترکیه و آتامان، تصمیم به پذیرش این پست گرفتیم. امیدوارم این روند را پشت‌سر بگذاریم و نماینده خوبی برای بسکتبال ایران باشیم. ما این کار را انجام خواهیم داد.

* تلاش می‌کنیم در جام جهانی صعود کنیم

دمیر با اشاره به هم‌گروهی ایران با تیم‌های قدرتمند اسپانیا و برزیل در جام جهانی و مصاف با ساحل عاج که کیفیتی مشابه با ایران دارد، می‌گوید: با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا از دور گروهی صعود کنیم. اگر نتوانستیم، می‌توانیم در بین تیم‌های آسیایی برنده باشیم چراکه اگر اول شویم، می‌توانیم سهمیه مستقیم به المپیک را کسب کنیم. اولین هدف ما شرکت در المپیک است، اما اگر بتوانیم از گروه خود صعود کنیم و به جمع ۱۶ تیم پایانی راه پیدا کنیم، به موفقیت بزرگی رسیده‌ایم. 

*بسکتبال ایران در درون خود محدود است

سرمربی ترکیه‌ای در ادامه بسکتبال ایران را مانند تیم اروپایی صربستان می‌داند و می‌گوید: ایران دارای یک فرهنگ بسکتبال است که می‌تواند بازیکنانی را تریبت کند. ایران به زیرساخت‌ها اهمیت می‌دهد و می‌تواند بازیکنان بسیار ارزشمند و با استعدادی را تریبت کند، اما کمی در درون خود محدود است. ایران بار‌ها در مسابقات جهانی شرکت کرده است. با این حال، در سال‌های اخیر آن‌ها شاید شبیه به بسکتبال ما باشند. آن‌ها به خصوص در سطح ملی، در دوران افت خود قرار دارند، اما به تربیت بازیکنان ادامه داده‌اند و فرهنگ خاص خود را دارند. من به آنجا رفتم، سالن را دیدم، با مقام‌های فدراسیون صحبت کردم. فدراسیون بسکتبال ایران واقعاً می‌خواهد از هیجان بسکتبال لذت ببرد. مدیریت بسکتبال ایران هم انتظارات زیادی از این جام جهانی و بازی‌های آسیایی دارد. بنابراین، یک مأموریت چالش‌برانگیز، اما هیجان‌انگیز در انتظار ما در این تابستان خواهد بود.

*حضور در ایران هم چالش است، هم فرصت

دمیر با اشاره به اینکه شماری از مربیان ترکیه‌ای وجود دارند که می‌توانند در هر جای دنیا به کار مربیگری بپردازند، گفت: حالا برای مربیان ترکیه‌ای سودمند خواهد بود که دید بازتری به بسکتبال در جهان داشته باشند و آن‌ها توانایی این کار را دارند. پس بیایید به این موضوع مانند یک فرصت جدید برای من و شاید بسکتبال ترکیه نگاه کنیم. این موقعیتی است که همزمان، یک چالش و یک فرصت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار