حجت‌الاسلام فاطمی گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد حرکت دینی و مخلصانه مردمی بود که تحمل آنان به سر آمد، ایمان و تعصب دینی آنان تبلور یافت و این غیرت دینی ابزار پیروزی انقلاب اسلامی نیز شد.

حجت‌الاسلام سیدابوالحسن فاطمی در آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) شهرکرد که با حضور مسئولان و آحاد مردم برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای ایران اسلامی به‌ویژه شهدای ۱۵ خرداد و با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با ایمان بود و این ایمان را در بین ملت ایران نیز تقسیم کرد، اظهار داشت: شهدای این قیام مصداق کامل غیرت دینی هستند و وقتی عوامل رژیم پهلوی امام خمینی را در شامگاه ۱۳ خرداد به‌صورت مخفیانه از منزل دستگیر کردند و بردند و وقتی مردم متوجه شدند که پیشوای دینی و مرجع تقلید شجاعشان دستگیر شدند، قیامی عمومی و خودجوش برخاسته از غیرت در روز ۱۵ خرداد شکل گرفت.

وی با تصریح اینکه قیام ۱۵ خرداد کاملاً خودجوش و بدون برنامه‌ریزی قبلی بود، افزود: این قیام با فراخوان و بنر و اعلامیه و اطلاعیه و نظیر این‌ها شکل نگرفت بلکه یک قیام برخاسته از جوشش و غیرت دینی محض بود؛ لذا به علت دستگیری امام (ره)، مردم عصبانی و خشمگین پرشماری در حمایت از مرجع تقلید و مدافع شجاع اسلام و ارزش‌های دینی به خیابان‌ها ریختند و به سمت کاخ مرمر و دفتر شاه پیش رفتند که البته با سد نیرو‌های نظامی مواجه و شمار زیادی به خاک و خون کشیده شدند.

حجت الاسلام فاطمی اضافه کرد: در دیگر شهر‌ها نظیر این حرکت و اعتراض مردمی شکل گرفت که در ورامین، آحاد مردم مؤمن و حامی مرجعیت به‌صورت کفن‌پوش و آماده شهادت به این آوردگاه قدم نهادند.


بیشتر بخوانید


وی در پاسخ به کسانی که نگاه صرفاً سیاسی به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ داشته و آن‌را حرکتی حساب‌ناشده و بی‌هدف می‌خوانند، تأکید کرد: باید بگویم که این قیام خونین درواقع حرکت دینی و مخلصانه مردمی بود که تحمل آنان به سر آمد، ایمان و تعصب دینی آنان تبلور یافت و این غیرت دینی ابزار پیروزی انقلاب اسلامی نیز شد.

حجت الاسلام فاطمی اظهار داشت: بازار و روحانیت از دیرباز پیوندی دیرینه داشته و علما هرگاه سخنی و اعتراضی داشتند، بازار به کمک آنان می‌آمد و با اعتصاب بازاریان، حکام نیز کوتاه می‌آمدند و تسلیم می‌شدند، نمونه این پیوند دیرین را در جریان تحریم تنباکو مشاهده کردیم و اینهمه ناشی از ایمان و باور دینی بازاریان بود.

وی تبلور ایمان در رادیو و تلویزیون را نیز یادآور شد و توضیح داد: رادیو و تلویزیون نیز که ارگان رسمی و زیر نظر شاه بود از روی ایمان اعتصاب کرد و کمر شاه را شکست. اینکه مردم از منافع و زندگی خود گذشتند و جان و مال خود را نثار انقلاب کردند، حاکی از ایمان بود که این‌ها با ایمان و غیرت و شجاعت پشتوانه انقلاب و اسلام بودند.

حجت الاسلام فاطمی تشییع جنازه امام خمینی (ره) را یکی از مصادیق ایمان ملت ایران و عشق به امام و رهبری دانست و گفت: در جمعیت میلیونی که برای تشییع ایشان به تهران آمدند، ایمان موج می‌زد و همین عشق و ایمان در دیدار‌های اقشار مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب نیز تجلی می‌یابد، مادران و پدرانی که با عشق و ایمان فرزندان خود را خالصانه در راه اسلام فدا کردند و حقیقتاً اینهمه ایمان و اعتقاد قلبی را نمی‌توانیم با واژگان وصف و حق شهدای شامخ را ادا کنیم.

وی عنصر ایمان را عامل تداوم انقلاب و تنها نگذاشتن این نهضت برشمرد و اظهار داشت: این ایمان باعث می‌شود رهبر را تنها نگذاریم و حافظ و نگهبان اسلام در فراز و نشیب تاریخ باشیم. زندگی مؤمنانه ارمغان ارزشمندی بود که جمهوری اسلامی، امام راحل و شهدای ادوار مختلف برای ما به یادگار گذاشتند.

حجت الاسلام فاطمی در تبیین زندگی مؤمنانه ملت ایران، گفت: زندگی مؤمنانه ناظر بر داشتن اخلاق و ادب و حرکت در مسیر وحدت و همدلی بوده و به معنی داشتن تقوا، دوری از سودجویی و ظلم به همدیگر و داشتن عمل پاک در هر جایگاه و مقامی است؛ کسی که در رأس کار است اگر خدا را مدنظر قرار دهد، عدالت و انصاف را رعایت کند و از ایمان انسان‌ها حفاظت کند، زندگی مؤمنانه دارد.

وی بیان کرد: زندگی مؤمنانه سراسر توکل و توسل است و امر به معروف و نهی از منکر در آن موج می‌زند، زندگی مؤمنانه یعنی آنکه اگر مشاهده کردیم کسی مسیر غلط را طی می‌کند، محترمانه و مؤدبانه و از راه‌های پسندیده به او تذکر بدهیم و او را به راه بیاوریم و متنبه کنیم و این انجام مسئولیت نیز از ویژگی‌های زندگی مؤمنانه است.

حجت الاسلام فاطمی با تأکید بر اینکه زندگی مؤمنانه به معنی نصب‌العین قرار دادن احکام شرع مقدس است، توضیح داد: این رویکرد در تمامی ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زندگی مؤمنانه یعنی تربیت دینی فرزندان، حفاظت از حجاب و نجابت و عفت و ... که امیدواریم آنگونه که شایسته است در داشتن یک زندگی سالم قدم برداریم.

وی ادامه داد: همه ما وظیفه داریم از اهداف و ارزش‌های مورد نظر امام راحل و شهدا حفاظت کنیم و از اسلامی که امام برایش تلاش کردند، دور نشویم و پیرو خط رهبر معظم انقلاب باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار