کوزوو: آماده برگزاری انتخابات زودهنگام در مناطق صرب‌نشین هستیم

وزیر خارجه کوزوو از آمادگی این کشور برای حل‌وفصل اختلافات با برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد.

فروپاشی یوگسلاوی پس از پایان جنگ سرد بدترین رویدادی محسوب می‌شد که باعث جنگ‌های خونین داخلی در منطقه بالکان در شرق اروپا شد. با این حال با استقلال کشور‌های این منطقه که آخرین مورد آن مربوط به کوزوو در سال ۲۰۰۸ می‌شود، شرایط به آرامش نسبی رسید. این در حالی است که وجود اقلیت صرب در کوزوو به صورت گاه و بی‌گاه با مداخلات صربستان همراه بوده و شرایط را برای این کشور دشوار می‌سازد. 

به گزارش تل تریدر، «دونیکا گروالا شوارز» وزیر خارجه کوزوو امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «به منظور کاهش تنش‌ها در شمال کشور و مناطق صرب‌نشین در اواخر ماه مِه میلادی، مقامات کشور در نظر دارند انتخابات زودهنگام شهرداری‌ها را در این مناطق برگزار کنند.»

وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود از جمهوری چک در پراگ به رسانه‌ها گفت: «تردیدی وجود ندارد که ما برای انجام انتخابات زودهنگام در ۴ منطقه شهرداری در شمال کشور آمادگی داریم. با این وجود باید گام‌هایی در این بین برداشته شود.»

وی اعلام کرد: «در حال حاضر ناتو در حال تقویت حضور خود در مناطق درگیری در شمال کوزوو است که درگیری‌های روی داده در آن باعث زخمی شدن ده‌ها تن از طرفین شد.»

اعتراضات در مناطق شمال کوزوو به دلیل تحریم انتخابات شهرداری‌ها از سوی اکثریت صرب با مشارک تنها ۳.۵ درصد از اهالی برگزار شد. 

گفتنی است بحران سیاسی که به خشونت در شمال کوزوو تبدیل شده، از زمان روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی نژاد در منطقه‌ای که اکثریت آن صرب هستند، تشدید شده است. از زمان روی کار آمدن این شهردارها، برخی صرب‌ها تلاش کرده‌اند مانع ورود مأموران به ساختمان‌های شهرداری شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس در پاسخ به صرب‌های معترض از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. در خشونت‌های رویداده در شمال کوزوو، ۳۰ حافظ صلح و ۵۲ صرب زخمی شدند. 

صربستان پس از این حادثه آماده‌باش نظامی اعلام و اقدام به استقرار نظامیانش در مرز با کوزوو به منظور دفاع از حقوق صرب‌های این منطقه کرد. بلگراد استقلال منطقه کوزوو در سال ۲۰۰۸ را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار