زخمی شدن بیش از ۳۰ سرباز ناتو در درگیری‌های کوزوو

فرمانده ناتو از حملات «غیرقابل قبول» معترضان صرب به سربازان حافظ صلح ناتو در کوزوو، انتقاد کرد.

ده‌ها سرباز ایتالیایی و مجارستانی حافظ صلح ناتو که در مأموریت «Kfor» شرکت دارند و بیش از ۵۰ صرب در درگیری‌ها بر سر تصدی شهرداران آلبانیایی تبار زخمی شدند.

براساس گزارش گاردین، بیش از ۳۰ سرباز حافظ صلح ناتو که از سه ساختمان شهرداری در شمال کوزوو دفاع می‌کنند در درگیری با معترضان صرب مجروح شده اند، در حالی که رئیس جمهور صربستان ارتش را در بالاترین سطح آماده باش جنگی قرار داده است. وضعیت متشنج پس از روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی شمال کوزوو پس از انتخاباتی که صرب‌ها آن را تحریم کردند، ایجاد شد.

«Kfor» ماموریت حفظ صلح ناتو در کوزوو است. در بیانیه‌ای آمده است: « در حین مقابله با تنش‌ها در میان جمعیت، چندین سرباز از گروه Kfor ایتالیا و مجارستان مورد حملات غیرقانونی قرار گرفتند و بر اثر انفجار مواد محترقه دچار جراحات همراه با شکستگی و سوختگی شدند». ژنرال آنجلو میشل ریستوچیا، فرمانده لشگر Kfor، از این حملات انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد که ناتو به انجام وظایف خود بی طرفانه ادامه خواهد داد .

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، گفت که در این ناآرامی‌ها ۵۲ صرب مجروح شده اند که حال سه نفر از آن‌ها وخیم است. وزیر دفاع مجارستان در فیس بوک گفت که بیش از ۲۰ سرباز مجارستانی در میان مجروحان هستند که حال هفت نفر آن‌ها وخیم، اما پایدار است.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که یازده سرباز ایتالیایی مجروح شدند که حال سه نفر آن‌ها وخیم است. نخست وزیر این کشور، جورجیا ملونی، گفت: ما حملات بیشتر علیه Kfor را تحمل نخواهیم کرد. اجتناب از اقدامات یکجانبه بیشتر توسط مقامات کوزوو ضروری است و همه طرف‌ها برای کاهش تنش‌ها گامی به عقب بردارند.

فرانسه گفت: «این خشونت‌ها را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها، به‌ویژه دولت کوزوو می‌خواهد که اقدامات فوری برای کاهش تنش‌ها انجام دهند». ویوسا عثمانی، رئیس جمهور کوزوو، همتای صرب خود را به بی ثبات کردن کوزوو متهم کرد. او در توییتی نوشت: کسانی که دستورات ووچیچ برای بی‌ثبات کردن شمال کوزوو را اجرا می‌کنند باید با عدالت روبرو شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اگه کوزوییا این کار رو کرده بودن همین ناتوییا قتل عامشون کرده بوده
آخرین اخبار