چشم‌انداز جدید بانک جهانی درباره رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی

بانک جهانی با انتشار گزارشی با اشاره به سیاست‌های پولی و نرخ بهره، از افزایش رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی خبر داد.

سال ۲۰۲۳ به دلیل وجود بحران‌های متعدد از جمله جنگ اوکراین که با تحریم کشور‌های غربی علیه روسیه همراه بود، از جنبه اقتصادی خوب پیش نرفت. تحریم‌های حوزه انرژی روسیه باعث افزایش بهای سوخت در کشور‌های غربی و متعاقبا افزایش نرخ تورم در جامعه و افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی کشور‌های غربی به منظور کنترل تورم همراه بود. همین موضوع چشم‌انداز اقتصادی جهان را تیره و تار کرده بود. با این وجود داده‌های آماری جدید باعث ایجاد امیدواری درباره شرایط اقتصادی جهان شده است. 

به گزارش تل تریدر، بانک جهانی امروز (سه‌شنبه) با انتشار گزارشی از چشم‌انداز اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد جهان در سال جاری میلادی رشدی معادل ۲.۱ درصد را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که برآورد‌های پیشین از رشد ۱.۷ درصدی اقتصاد جهان حکایت داشت. 

در این گزارش درباره چشم‌انداز اقتصادی جهان در سال‌های آینده نیز آمده است: انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد ۲.۴ درصدی باشد. پیشبینی‌های قبلی در ماه ژانویه حاکی از رشد ۲.۷ درصدی بود که در گزارش جدید این پیشبینی کاهش یافته است. با این حال اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۵ شاهد جهش بوده و رشد ۳ درصدی مورد انتظار است. 

بانک جهانی در این گزارش هشدار داد: احتمال آشفتگی بانکی گسترده‌تر و سیاست‌های پولی سخت گیرانه‌تر از جمله افزایش نرخ بهره از سوی کشور‌های صنعتی می‌تواند منجر به رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهان شود. 

در گزارش بانک جهانی، پیشبینی از رشد اقتصادی آمریکا از نیم درصد در سال جاری میلادی به ۱.۱ درصد افزایش یافته است. با این حال این نهاد مالی بین‌المللی پیشبینی از رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ را از ۱.۶ درصد به ۰.۸ درصد کاهش داده است. 

بانک جهانی می‌گوید انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ به ۵.۶ درصد رسیده و در سال ۲۰۲۴ رشدی ۵ درصدی را تجربه کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار