۹۰ درصد غرق شدگی‌ها در رودخانه‌های کشور اتفاق می‌افتند

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی خوزستان گفت: ۹۰ درصد غرق شدگی‌ها در کشور معمولا در محیط‌های طبیعی و خارج از محدوده نظارت مردم اتفاق می‌افتند.

 فرهنگ کره بندی با بیان اینکه غرق شدگی بسیار سریع و بیصدا اتفاق می‌افتد، گفت: شنا در محیط‌های طبیعی نظیر؛ دریا، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها با شناکردن در استخر کاملا متفاوت است.

او افزود: باتوجه به اینکه در کشور ما ۹۰ درصد موارد غرق شدگی در رودخانه‌ها و خارج از محدوده نظارت مردم رخ می‌دهند، از هم استانی‌ها و هموطنان خواهشمندیم از شنا کردن به تنهایی و بدون داشتن مهارت خودداری کنند.

 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی خوزستان بر آشنایی افراد با فنون نجات غریق تاکید کرد و ادامه داد: هنگام حضور در کنار رودخانه‌ها و سواحل، مراقب کودکان باشید و درصورت نداشتن مهارت نجات غریق، از وارد شدن به آب برای نجات فرد یا افراد غرق شده خودداری کنید.

آقای کره بندی با تاکید بر استفاده از جلیقه و یکسان سازی حرارت بدن با دمای آب قبل از واردشدن به آب و اقدام به شنا، گفت: پشت سد جریان آب آرام است، ولی دریچه‌های زیر آب سبب کشیده شدن فرد به زیر آب می‌شوند، بنابراین از شناکردن در آب‌هایی که با ویژگی‌های آن آشنا نیستید، خودداری کنید.

او  با بیان اینکه جریان سریع، رنگ، دمای آب و همپنین آب‌های دور از دید مردم خطرناک هستند، ادامه داد: درصورتیکه با فرد درحال غرق شدن مواجه شدید، حتما موضوع را به امدادگران هلال احمر، اورژانس یا آتش نشانی و پلیس اطلاع دهید و اگر با جریان و شرایط آب آشنای هستید و مهارت نجات غریق دارید، فرد را نجات دهید، همچنین می‌توانید از چوب، طناب یا تسمه استفاه کنید.

 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی خوزستان بر تمیز کردن گل و لای موجود در اطراف دهان و بینی فرد غرق شده و ایجاد شرایط برای تنفس راحت و همچنین دقت به ضربان قلب و تنفس فرد تاکید کرد و افزود: درصورتیکه فرد تنفس یا ضربان قلب دارد، باید به سرعت عملیات احیای قلبی-ریوی آغاز شود.

آقای کره بندی  کم توجهی را از علل غرق شدگی در ایران دانست و ادامه داد: انتظار می‌رود افرادی که به بیماری‌های قلبی، آسم، غش و... مبتلا هستند و یا مهارت شنا کردن ندارند، از شنا کردن در آب به ویژه محیط طبیعی صرف نظر کنند.

به گفته او،   در ۴۸ ساعت اخیر ۳ مورد غرق شدگی منجر به فوت در خوزستان رخ داده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.