ضرورت اجرای طرح تنوع‌بخشی به معیشت عشایر

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر گفت: ناپایداری‌های زیست محیطی زندگی عشایر را تحت تاثیر قرار داده لذا طرح تنوع بخشی به معیشت عشایر در دستور کار قرار دارد.

مهدی میزبان روز چهارشنبه در معارفه مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط اقلیمی رو به ناپایداری می‌رود و استان چهارمحال و بختیاری نیز دچار خشکسالی شده است و تداوم زندگی عشایری به همین شکل به سامان پیش نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: ادامه زندگی عشایر با اتکا صرف به دام و مرتع پایداری ندارد از همین رو رویکرد تنوع بخشی به فعالیت‌ها، تولیدات، درآمد و معیشت عشایر در قالب چهار محور در دستورکار قرار گرفته است.

میزبان ادامه داد: توسعه گردشگری، توسعه صنایع دستی، کشت و فرآوری گیاهان دارویی و ارتقای بهره‌وری دامداری با تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز با تشکیل خوشه‌های کسب و کار و تعیین سرگروه‌هایی در قالب طرح تنوع‌بخشی به معیشت عشایر به مرحله اجرا رسیده است و چهارمحال و بختیاری در هر چهار محور دارای مزیت نسبی است.


بیشتر بخوانید


معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر، تشکیل شورای عشایری را از موضوعات ضروری در حوزه جامعه عشایری عنوان کرد و گفت: ۳۲ دستگاه و وزارتخانه موظف به انجام وظایف در قبال جامعه عشایری هستند و با تشکیل شورای عشایری، این وظایف به دستگاه‌ها یادآوری می‌شود.

میزبان با بیان اینکه عشایر ۱.۴ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر ۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور را در اختیار دارند و ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر بیشترین جمعیت عشایری جهان را به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
برداشت میوه با ارزش بلوط و فروش به کارخانجات دارویی و پرورش گیاهان دارویی و کاشت جنگل از راهکارها خوب میتواند برای درآمد زایی بیشتر عشایر باشد