۵۸ روستای شهرستان زرآباد نیازمند آب شبانه روزی هستند

امام جمعه موقت زرآباد گفت: از مجموع ۷۴ روستای این شهرستان ۳۳ روستا آب جیره بندی و تنها ۱۶ روستا آب پایدار دارند و ۵۸ روستا نیز چشم انتظار آبرسانی پایدار و شبانه‌روزی هستند

مولوی یونس نهنگی اظهارداشت: زرآباد آب و منابع زیر زمینی غنی دارد، اما مشکل اصلی نبود شبکه آبرسانی و فرسودگی شبکه‌های انتقال آب است بطوریکه بیش‌از ۹۰ درصد شبکه آبرسانی فرسوده هست و یا لوله‌های آب از زیر منازل مردم عبور می‌کنند.

وی بیان کرد: شهرستان زرآباد با یک‌هزار و ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی و ۱۸ هزار هکتار اراضی دارای زیرساخت پمپ و آب برای کشت انواع سیفی‌جات و درختات میوه‌های گرمسیری و ۶ هزار هکتار زیر کشت موز و یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت درختان میوه‌های گرمسیری، فاقد آب شبانه روزی برای روستا‌ها و شهر است.

رئیس شورای اسلامی زرآباد ادامه داد: سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از بزرگترین رودخانه با نام رابچ و همچنین رودخانه‌های بندینی و کاروان در محدوده این شهرستان عبور می‌کنند و با بجای گذاشتن میلیارد‌ها خسارت به کشاورزی و عبور آن‌ها از وسط باغات موز به دریا می‌ریزند که نیاز است هر چه سریعتر برای این موضوع چاره اندیشی شود.

وی افزود: اینکه مردم در شهرستان زرآباد با این همه اراضی کشاورزی و چاه کشاورزی آب خوردن نداشته باشند واقعا ناراحت کننده است و مسوولان حوزه آب و فاضلاب باید در این رابطه پاسخگو باشند که مشکلات مردم این منطقه حل نمی‌شود.

مولوی نهنگی اظهارداشت: با وجود مشکلات و جیره بندی آب در ۵۸ روستای شهرستان زرآباد فقط یک روستا بنام اسماعیل‌چات در طرح جهادآبرسانی اعتبار گرفته که واقعا ناراحت کننده است.

وی تصریح کرد: تنها امکانات موجود در زرآباد یک دستگاه بیل مکانیکی است که این هم همیشه خراب و غیرقابل استفاده است که از وزارت نیرو درخواست می‌شود سریعا تجهیزات لازم را برای حوزه آبرسانی این شهرستان تحویل دهند.

رئیس شورای اسلامی زرآباد ادامه داد: این شهرستان در مجموع ۷۴ پارچه آبادی، چهار دهستان، ۲ بخش شامل بخش مرکزی و بخش کاروان با مرکزیت شهر زرآباد هست و دارای پنج هزار خانوار و ۳۰ هزار نفر جمعیت ثابت و حدود ۲۰ هزار نفر هم جمعیت شناور با سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت از شمال به نیکشهر، جنوب به کرانه دریای مکران، غرب به جاسک و شرق به کنارک متصل است.

مدیر آب و فاضلاب زرآباد نیز اظهارداشت: بیشترین مشکلات حوزه آبرسانی در این شهرستان در قسمت توزیع شبکه است

دلمراد برجسته افزود: روستا‌های درک، جد، سیملی، گزیدر، زرآباد قدیم، اسلام آباد، غریب آباد، مرادی کشک، بلک، هیان بالا، هیان پایین، کوه بن، کلیری، خوش آباد، تنبلان پایین، حوزدر، زردین کهیر، سورو و بغانلو نیاز فوری به اصلاح شبکه دارند.

وی گفت: مجتمع بندینی نیاز به حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه و مجتمع هیان نیز خط انتقال، حفر چاه و تجهیز یک حلقه چاه دارد.

مدیر آب و فاضلاب زرآباد ادامه داد: همچنین مجتمع درک نیاز به حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای خط انتقال بطول ۲۰ کیلومتر را دارد.

وی با اشاره به اینکه زرآباد دارای سه هزار و ۲۰۰ نفر اشتراک آب شهری و روستایی است افزود: باید هر چه سریعتر مشکلات بی آبی در ۳۳ روستا که آب در آن جیره‌بندی است مرتفع شود تا رضایتمندی بیشتری در بین مردم ایجاد کنیم.

برجسته؛ بر تخصیص اعتبارات لازم و ویژه برای تکمیل طرح‌های آبرسانی و تخصیص اعتبار از محل منابع استانی و ملی و بویژه طرح جهادآبرسانی برای نوسازی شبکه آبرسانی، حفر چاه، ساخت منبع آب و ایجاد شبکه آبرسانی برای تمام ۶۴ روستای شهرستان زرآباد تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات عدیده در حوزه آبرسانی شهرستان زرآباد فقط یک روستای اسماعیل چات در طرح جهادآبرسانی گنجانده شده که امیدواریم هر چه سریعتر تمام روستا‌ها تخصیص اعتبار و آب آن‌ها شبانه روزی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار