آیا مادر خانواده باید خبر بخواند؟

کارشناس سواد رسانه گفت:اطلاع پیدا کردن از اخبار مختلف باعث نگرانی و درگیری ذهنی بانوان شده و این موضوع به دیگر اعضای خانواده نیز تسری پیدا می کند

معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانه‌ای در شبکه ۵ سیما از اهمیت مدیریت حجم اطلاع از اخبار برای بانوان سخن گفت.

وی در رابطه با مطلع بودن از اخبار گفت: اطلاع داشتن از اخبار مختلف و مطلع بودن از مسائل اینچنینی می‌تواند باعث ایجاد نگرانی و درگیری ذهنی شود. این درگیری‌ها توسط یک خانم در خانواده می‌تواند به دیگران نیز انتقال پیدا کند. در نتیجه نقش یک خانم باید حتما میزان اطلاعاتی که از اخبار دریافت می‌کند را کنترل کند.

وی متذکر شد: همیشه گفته‌اند که خواندن خبر مغز مانند خوردن شکر برای بدن است؛ این یعنی خواندن خبر‌های بسیار می‌تواند ایجاد دیابت ذهنی داشته باشد که آثار منفی بسیاری با خود به همراه دارد.

نصیری اظهار داشت: در فضای مجازی انواع و اقسام کانال‌های خبری وجود دارند که عموما خبر‌های مشابه‌ای را انتشار می‌دهند؛ تکرار در مشاهده اخبار مشابه یکی از عناصر تشکیل دهنده ذهنیت هستند. بسیاری از اضطراب‌های زندگی ما به واسطه اخباری که قبلا خوانده‌ایم شکل می‌گیرند؛ برای مثال اخبار فراوان حوزه گرانی در کنار نیاز ما به خرید رفتن باعث ایجاد استرس فراوان می‌شود که می‌تواند یک خانم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: افرادی که اخبار بسیاری می‌خوانند مدام در انتظار اتفاقات منفی هستند چرا که ذهن آن‌ها پر از اطلاعات منفی است و همچنین اضطراب بالایی دارند. خوانش اخبار به صورت غیر استاندارد و غیر ضروری موجب ایجاد آسیب می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که با اخبار مواجه می‌شوند عادت کرده‌اند که یک اخبار را چندین بار از جا‌های مختلف بخوانند. اما در دنیا بسیاری از محتوا‌ها وجود دارند که در سبد مصرف یک کاربر عادی قرار ندارند، اما متاسفانه کاربران با آن درگیر می‌شوند. برای خواندن خبر استاندارد‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع شد؛ ما نباید بگذاریم حس ترس از دادن اطلاعات ما را مجبور به خواندن خبر‌های اضافه کند. ما نباید خود را با اطلاعات و حوادث کشور‌های دیگر درگیر کنیم.

کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: خواندن هرگونه اخبار حوادث و اتفاقات ناگوار در دنیا می‌تواند یک مادر را تحت تاثیر قرار دهد و موجب ایجاد استرس در زندگی آن‌ها شود. مخاطب همیشه آنلاین ناخودآگاه در معرض اخبار است و برای جلوگیری از این مسئله باید افراد میزان آنلاین بودن خود را کم کنند. همچنین افراد باید منابع خبری را بررسی کنند و آن‌ها را بشناسند تا از هر منبعی اخبار را نپذیرند.

منبع : فارس

برچسب ها: سواد رسانه ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.