امیر بنان:

گرفتن مجوز «مرد بازنده» و «ملاقات خصوصی» پیرم کرد

تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» گفت: در این ۴ سال برای گرفتن مجوز فیلم‌های «خورشید»، «مرد بازنده» و «ملاقات خصوصی» به مدت ۴۰ سال پیر شدم.

امیر بنان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» در برنامه «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو درباره نحوه مجوز‌دهی وزارت ارشاد به فیلم‌های سینمایی گفت: هنرمندان با خون دل و با وجدان مسئله‌ای را مطرح می‌کنند. آن‌ها کاری نمی‌کنند که اساس بنیان‌های فکری آدم‌ها بهم بریزد.

بنان ادامه داد: به‌نظرم سینماگران یکی از شریف‌ترین صنف‌ها در کشور هستند. آن‌ها خیلی زحمت می‌کشند تا یک مفهومی به فیلم تبدیل شود. به مرور آدم‌های زیادی از این جنگی که بابت ساخت فیلم به راه افتاده، خسته می‌شوند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم درباره راننده تاکسی فیلم بسازیم، باید به سراغ تاکسیرانی برویم. خب پس اینجا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چکاره است؟ 

ملاقات خصوصی

انگار چرخه مجوزدهی دست وزارت ارشاد هم نیست

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» با بیان اینکه اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت مجوزدهی فیلم‌ها تلاش می‌کند، اما انگار چرخه مجوزدهی دست این وزارتخانه هم نیست، افزود: سر مجوز گرفتن برای «مرد بازنده» با روند عجیب و غریبی مواجه بودم و خدا نصیب نکند، تا کسی سراغ چنین موضوعاتی برود. «ملاقات خصوصی» هم از این قاعده جدا نبود. 

مرد بازنده

پروسه‌های عجیب و غریب برای دریافت مجوز فیلمنامه

به گفته وی، من سه فیلم با موضوع اجتماعی به نام‌های «خورشید»، «مرد بازنده» و «ملاقات خصوصی» کار کردم. در این ۴ سال به مدت ۴۰ سال پیر شدم. همینطوری ساخت فیلم دردسر و دغدغه دارد و آدم با هزار مسئله مواجه است. همه این مسائل یک طرف، گرفتن مجوز‌های لازم برای اکران فیلم هم عجیب و غریب است.

بنان

ورود ارگان‌های ذی‌نفع به صدور پروانه فیلمنامه

بنان با بیان اینکه سال به سال گرفتن مجوز سخت‌تر می‌شود، بیان کرد: روی مضامین مسئله دارند و خیلی مسائل وجود دارد، تا فیلم به مرحله دریافت مجوز برسد. من برای این سه فیلم بخصوص فیلم‌های «مرد بازنده» و «ملاقات خصوصی» تلاش زیادی کردم. البته وزارت ارشاد آخرین گزینه برای دریافت مجوز فیلمم بود. انگار باید بقیه ارگان‌ها را راضی کرد، بعد به سراغ وزارت ارشاد رفت. در همان زمانی که طرح فیلمنامه داده می‌شود، وزارت ارشاد مواردی را به شما گوشزد می‌کند، تا اصلاح فیلمنامه صورت گیرد؛ یعنی وزارت ارشاد خیلی مواظب است. حال با این نظارت ارگان‌های دیگر هم باید نظر بدهند.

فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند، ولی توقیف‌اند

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مرد بازنده» در پاسخ به این سوال که مگر مسئولیت پروانه ساخت و پروانه نمایش با وزارت ارشاد نیست؟ اگر یک نهاد ذی‌نفع مخالف فیلمنامه باشد، می‌تواند مانع نمایش فیلم شود؟ تصریح کرد: اگر مصرانه پیگیر باشد تا مانع نمایش فیلم شود، بله امکانش هست. همین الان فیلم‌هایی هستند که پروانه نمایش دارند، اما متوقف شدند. به‌نظرم باید به وزارت ارشاد اعتماد کرد و کسی دست این وزارتخانه را بگیرد؛ چراکه رسیدگی به این امور به عهده وزارت ارشاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
تقصیر تو نیست نظام بیسواد پسند است و مطیع میخواد
وقتی بیجنبه ها پشت میز بشینن فک میکنن میخوان امضا سفر به مریخ انجام بدم
فک میکنن خیلی کار بزرگی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
"بنان ادامه داد: به‌نظرم سینماگران یکی از شریف‌ترین صنف‌ها در کشور هستند. آن‌ها خیلی زحمت می‌کشند تا یک مفهومی به فیلم تبدیل شود!!!!!!!!!!!!!!!!!"
چه مفهومی رو تبدیل به فیلم میکنن الان؟؟؟؟؟
بجز تعداد محدودی بقیه دارن آبدوغ خیار درست میکنن...
اسم اینا فیلمه؟؟؟؟
آدم با خانواده نمی تونه نگاهشون کنه..
بایدم پیر بشین برای مجوز گرفتن ...
با این فیلمهای دوزاریتون...
Iran (Islamic Republic of)
یک نفر
۱۰:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
شما بر چه اساس میگید اینا فیلم های خوبی نیستن؟یه سرچ توی سایت های خارجی بکنید می بینید که سینمای ایران جایگاهش جز ۱۰ سینمای برتر دنیاست(از لحاظ هنری بودن آثار و ... نه فروش و پول و..). از آثار داخلی حمایت کنیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
والا اون فیلم چرت ملاقات خصوصی همون بهتر که اکران نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
شریف ترین!!!!!!!!!!