امنیت غذایی پایدار در گرو رسوخ دانش در بخش کشاورزی است

معاون وزیر جهاد گفت: دستیابی به امنیت غذایی پایدار در گرو رسوخ دانش در بخش کشاورزی و افزایش تولیدات این بخش است.

آقای سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تغییر در مفهوم امنیت غذایی را پس از وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه مورد اشاره قرار داد و افزود: امروز غذا جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و اکنون به یک سلاح تبدیل شده است.

او با بیان اینکه امروز بحث امنیت غذایی در تامین و تولید غذا خلاصه نمی‌شود، افزود: دسترسی، سلامت، مصرف، ثبات و پایداری ۴ مولفه مهم امنیت غذایی است و دسترسی آسان و اقتصادی غذا برای آحاد مردم در این زمینه مهم است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران را به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی، کشوری ثروتمند خواند و گفت: از ۱۳ اقلیم در دنیا، ۱۱ اقلیم در کشور ایران موجود است؛ در زمینه تنوع زیستی ایران ۸۳۰۰ گونه دارد که این تعداد گونه موجود در کشور از مجموع گونه‌های تمام کشور‌های اروپایی نیز بیشتر است.

او دستیابی به امنیت غذایی پایدار را در گرو افزایش تولیدات بخش کشاورزی دانست و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۰۰ میلیون تن افزایش تولید غذا داشتیم که ۵۵ تا ۶۰ درصد آن مربوط به افزایش دانش و رسوخ دانش در بخش کشاورزی بوده است.

خیام‌نکویی با بیان اینکه تولید غذا و دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی از مسیر بهره‌وری و رسوخ دانش و فناوری در بخش می‌گذرد، گفت: خودکفایی در محصولات راهبردی از طریق انقلاب بهره‌وری و رسوخ دانش مدرن و بومی ممکن است.

او ابراز امیدواری کرد؛ نتایج این نشست موجب تحول در ارتقای سلامت جامعه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار