آخرین خبر‌ها از سیل در کوهبنان/ بیکار شدن ۹۰۰ معدنکار در کوهبنان

فرماندار کوهبنان آخرین اخبار از سیل اخیر در کوهبنان را تشریح کرد.

مجید توکلی در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان کوهبنان گفت: در سیلاب اخیر در منطقه بیدان، لوله‌های انتقال آب و لوله‌های مربوط به آبیاری قطره‌ای دچار خسارت شد و به دنبال آن آب روستا‌های بیدان قطع شده است.

 او افزود: به‌دنبال انتقال آب با تانکر به مناطق سیل‌زده در بیدان هستیم که متاسفانه در راه‌های ارتباطی به‌دلیل خسارت جدی رفت و آمد با سختی انجام می‌شود و باید تیغ‌زنی راه‌های ارتباطی انجام شود.

فرماندار کوهبنان  با اشاره به اینکه در شهرستان کوهبنان ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته داریم، بیان کرد: در منطقه خرمدشت حدود ۱۸۰ هکتار از باغات پسته بر اثر تگرگ و سیل اخیر دچار خسارت شدند به‌گونه‌ای که به حدود ۱۰۰ هکتار از باغات پسته بیش از ۵۰ درصد خسارت وارد شده و مابقی باغات پسته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت دیدند.

او افزود: جاده کوهبنان به زرند که در اثر سیل دیروز مسدود شده بود پس از ساعت‌ها کار شبانه‌روزی باز شده است و مسافران و شهروندان کوهبنانی می‌توانند در این مسیر رفت و آمد کنند.

سیلاب کوهبنان ۹۰۰ معدنکار هَشونی طُغرُالجِرد در کوهبنان را خانه نشین کرد

مجیدی، رئیس معدن زغالسنگ هَشونی غربی در بازدید مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان و فرماندار کوهبنان از تعطیلی ۲ هفته این معدن به دلیل تخریب بسیار وسیع سیل خبر داد.

 او افزود: حجم تخریب سیل دیروز متاسفانه بسیار وسیع و زیاد است و ساختمان‌های اداری و کارگری این معدن ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده و تمامی تولیدات یک ماه این معدن را هم یکجا نابود شده است.

 رییس معدن هشونی بیان کرد: متاسفانه سیل تمامی تولیدات زغال که دست رنج یک ماه کارگران بود را به همراه ۳۵۰ تُن چوب خریداری شده برای استخراج زغال یکجا با خود برد.

او همچنین از تخریب امکانات و تجهیزات این معدن خبر داد و افزود: ۶۰ تا ۱۰۰ درصد تجهیزات، ماشین آلات، جرثقیل، بنکر‌های زغال، و لوازم اولیه هم تخریب شده و هم اکنون این معدن کاملا تعطیل شده است.

نزدیک به ۴ هزار تن زغال معدن هشتونی به جریان سیل سپرده شد

 سومین جلسه ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کوهبنان با حضور سالخورده مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان و اعضای ستاد بحران شهرستان در محل فرمانداری کوهبنان برگزار شد و دستگاه‌های اجرایی شهرستان، گزارش عملکرد خود را ارائه دادند.  

مجید توکلی، فرماندار شهرستان کوهبنان ضمن تشکر از حضور اعضای ستاد، گروه‌های جهادی و بسیجیان  در مناطق سیل زده، گفت: علی رغم تلاش همه اعضا در امداد رسانی و مدیریت سیل باید به صورت جهادی و با هماهنگی بیشتر برای رفع مشکلات موجود عمل کنیم.  

او با اشاره به اینکه از صبح امروز به همراه مدیر ستاد بحران استان کرمان از منطقه بیدان بازدید داشتیم، افزود: علیرغم اینکه راهداری نزدیک به ۲۳ ساعت درگیر آزادسازی جاده اصلی بود؛ اما جاده بیدان تقریبا به طور کامل مسدود بود و تردد عملا امکان پذیر نبود؛ ولی خوشبختانه جاده اصلی با تلاش راهداری بعد از تلاش‌های فراوان بازگشایی شد.  

 فرماندار کوهبنان تصریح کرد:  با توجه به وقوع سیل در منطقه معدن هشونی در قسمت‌های زیر زمین و بالادست حدود هزار نفر بیکار شدند و نزدیک به ۴ هزار تن زغال این معدن به جریان سیل سپرده شده و عملا نابود شده است.  

او گفت:  به منظور عملیات عمرانی برای جلوگیری از وقوع سیل تا پایان خروج سامانه بارشی و رسیدن به وضعیت سفید از معدن و استان قول حضور ۲ دستگاه بلدوزر را گرفتیم و به زودی کار را آغاز خواهند کرد.  

توکلی با اشاره به حفظ آرامش عموم مردم افزود: هم اکنون باید به نیاز روانی مردم توجه ویژه داشت و مسئولان باید به صورت جهادی در میدان حضور داشه باشند.  

در ادامه این جلسه دستگاه‌های عضو ستاد بحران گزارشی از بحران سیل دوم ارائه دادند که در آن ۲ دستگاه خودرو در منطقه  ده شور و ۷ کوه از گل و لای رهاسازی شده و ۱۲ نفر در روستای عباس آباد و شهرک امام رضا امداد رسانی شده اند. همچنین در منطقه هشونی به کارگران این معدن بسته‌های غذایی تحویل داده شده است  و ۱۳۳ بسته غذایی به همراه آب معدنی از سوی سپاه پاسداران میان مردم در مناطق سیل زده توزیع شده است.

 ۳۱۰ هکتار از باغات و مزارع دچار آسیب شده اند

 سالخورده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در خصوص بازدید میدانی مناطق سیل زده شهرستان به نیابت از استاندار کرمان گفت: تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در طول ۲ روز گذشته بایستی تقویت شود؛ زیرا علاوه بر سیل و خرابی‌های به بار آمده دچار بحران اجتماعی نیز هستیم و باید از لحاظ روانی نیز اقدامات مفیدی را انجام دهیم.  

او با اشاره به اینکه   در بخش کشاورزی ۲۲ رشته قنات ۳۱۰ هکتار از باغات و مزارع دچار آسیب شده اند، بیان داشت: در محور کوهبنان زرند کار بسیار بزرگی انجام شده و حجم خاک زیادی در کم ترین زمان با ایجاد راه انحرافی برداشته شد و راه اصلی بازگشایی شد.  

سالخورده افزود:  تهدید‌ها هنوز ادامه دارد و خانواده‌ها در شهرک امام رضا (ع) و برخی روستا‌ها مضطرب هستند از این رو بایستی تا رسیدن به وضعیت سفید آمادگی و خدمت رسانی خود را ادامه بدهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار